StarCraft 2 : Heart of the Swarm
StarCraft 2 tuskin kaipaa esittelyä. Tuo APM hirviöksi kutsuttu, riippuvuutta aiheuttava peli saa sinut huomaamatta lumoonsa. Kohta huomaat seuraavasi jo turnauksia ja elektronista urheilua striimien välityksellä miljoonien muiden kanssa, adrenaliinihuumaisen selostajan huutaessa sanoja suustaan järkyttävällä nopeudella. Tai sitten olet hurahtanut BarCraftiin.
Kaikki tämä on saamassa jatkoa lisälevyn muodossa. Heart of the Swarm on ensimmäinen lisäosa Wings of Libertyyn ja kaukaisessa tulevaisuudessa julkaistava Legacy of the Void toinen. Siinä missä Wings of Liberty kertoi Terranien tarinan, Heart of the Swarm tulee kertomaan Zergien tarinan ja Legacy of the Void Protossien.
Moninpeli ei ole muuttunut paljoa Wings of Libertystä lukuun ottamatta muutamaa uutta yksikköä ja sortuvia kiviä, parannettuja grafiikoita ja animaatioita. Nämä sortuvat kivet ovat kenties yksi parhaista parannuksista peliin. Kivien avulla voit sulkea haluamasi tiet käytöstä tai lukittaa vastustajasi tukikohtaansa. Kivet saa toki tuhottua halutessaan, mutta ne ovat oiva keino hidastaa vihollisen hyökkäystä.
Betaan asti selvinneistä uusista yksiköistä tähän mennessä on poistettu Terranien Warhound, jota on haukuttu Marauderiksi Mechin muodossa ja vihattu huonon suunnittelun takia. Tämä yksikkö kyseisessä muodossa ei sopinut Terranin Mech-armeijaan, koska se olisi muuttanut Mechin ajatus- sekä taistelutavan kokonaan. Warhound oli todella nopeasti liikkuva supertehokas yksikkö, kun taas Mechin ajatus on olla vähän liikkuva. Peliä kontrolloidaan hyvin sijoitetuilla Siege-tankki-muureilla, joista on hyvin vaikea tulla läpi. Warhound olisi pystynyt liikkumaan nopeasti vastustajan armeijan mukana estäen vihollista kiertämästä tai iskemästä heikompaan kohtaan tankkilinjaa vastaan.
Jäljellä olevat uudet moninpeliyksiköt ovat seuraavanlaisia. Huomioi, että tämä on vasta beta, joten mikään ei ole lopullista.
Zergin uudet yksiköt
Zerg on saanut peliin kaksi uutta yksikköä. Locusteja tuottava Swarm host ja lentävä Psionic-yksikkö Viper. Swarm host on Broodlordin kaltainen loputtomasti Locusteja sylkevä olio. Isoin ero Broodlordiin on, että Swarm host on maayksikkö, sekä se, että sen Locustet ovat ranged-yksiköitä. Locusten elämisaika on ilman parannusta 15 sekuntia mutta parannuksen kanssa 25 sekuntia. Aikaisemmin Locust pystyi ampumaan ilmaan, mutta osoittautui siten liian tehokkaaksi. Teknologiavaatimus Swarm hosteille on Infestation pit.
Viper on Psionic spell caster. Viperilla ei ole omaa hyökkäystä ollenkaan, vaan se on High Templarin ja Infestorin kaltainen spell caster. Viperilla on kolme ominaisuutta, Abduck on näistä kenties paras. Siinä Viper vetää halutun kohteen vierelleen, jotta muiden yksiköiden on helpompi tuhota se. Tämän huomaa erityisesti PvZ:ssä, jossa Viper voi vetää Protoss-linjasta Colossuksen omien yksiköiden luokse ja näin tuhota Colossukset yksi kerrallaan. Toinen on Blinding Cloud, joka vähentää vihollisen yksiköiden näkymää merkittävästi pilven sisällä. Kolmas ominaisuus on Consume. Tämä ominaisuus tekee 200 vahinkoa ystävälliseen yksikköön tai rakennukseen 20 sekunnin ajan saadakseen 50 energiaa.
Terranin uudet yksiköt
Terran on saanut myös kaksi uutta yksikköä. Omalaatuisen miinan sekä parannetun version Hellionista. Widow mine on kokenut muutaman muutoksen betan aikana, joista suurin on se, että miina ei ole enää itsensä tuhoava vaan ohjuslaukaisin. Kyllä, kuulit oikein: miina toimii ohjuslaukaisimena. Ohjus tekee 160 vahinkoa suoraan ja 40 roiskevahinkoa, joten miina tuhoaa yhdellä ohjuksella Stalkerin. Tämän lisäksi miina pystyy ampumaan ohjuksen myös verhoutuneisiin yksiköihin ilman, että Terranilla olisi edes detectionia. Yksikön hinta on halvan puoleinen 75/25, joten on ihme, jos tätä yksikköä ei huononneta.
Battlehellion ei periaatteessa ole uusi yksikkö vaan se on parannus Hellioniin. Voit rakentaa factorystä Hellioneita omassa muodossaan tai Battlehelliona. Kun rakentaa Armoryn, pystyy vaihtamaan yksikön muotoa kentällä. Battlehellion muodossa Hellionista tulee aikalailla Firebatin kaltainen hyvin laajaa roiskevahinkoa tekevä liekinheitinyksikkö.
Protossin uudet yksiköt
Protoss on saanut kolme uutta yksikköä. Mothershipin esiasteen Mothership coren, pitkän matkan aluksen sekä täysin uudenlaisen häritsijäyksikön. Protossien Mothership core on kokenut suuria muutoksia betan aikana. Alunperin sen piti olla kiinnitettynä Nexukseen, josta se olisi voinut warpata toisiin Nexuksiin. Tarkoitus oli siis tehdä Protossille puolustusta helpottava yksikkö. Myöhemmin Blizzard muunsi Mothership coresta hitaasti liikkuvan yksikön, jolla oli todella voimakas Purifury-ase. Tämän ongelma oli se, että Purifuryn kesto oli vain 25 sekuntia, jonka jälkeen se oli aseeton ja uutta energiaa olisi joutunut odottamaan noin 90 sekuntia. Hyökkääjä pystyi perääntymään ja kohta hyökkäämään uudelleen, kun purifury ei ollut enää toiminnassa. Vaikka Mothership core olikin hidas, sen sai liikutettua vihullisen rampille ja käyttää siinä hyökkäävästi Purifurya, joka oli täysin suunnittelun vastaista. Tämän jälkeen Blizzard muutti Mothership corea niin, että siitä tuli yhtä nopea kuin Carrier ja sillä on oma pieni automaattinen hyökkäys, mutta Purifuryä käyttää Nexus. Purifyn kestoksi vaihdettiin 60 sekuntia ja vahinkoa se tekee 20.
Myös Tempest on muuttunut alkuperäisistä suunnitelmista paljon. Alunperin yksikön piti olla vastaus Zergin Mutaliskeihin mutta betassa se on ollut aina suuren ulottuvuuden mutta pienen vahingon per sekunti -yksikkö. Ulottuvuutta pienennettiin 22:sta 15:sta ja lisättiin +20 vahinkoa massiivisia yksiköitä kohtaan. Harmittavasti tätä yksikköä näkee harvoin sen kalliuden ja vaikean saatavuutensa takia. Tempestiä käytetään pääosin Zergin Broodlordeja ja Protossin Colossuksia vastaan.
Oracle on aivan uudentyypinen häiritsijäyksikkö. Se ei tee minkäänlaista vahinkoa, ellei käytä sen Void Syphon ominaisuutta. Ominaisuudella on 7:n ulottuvuus, se maksaa 50 energiaa. ja sitä voidaan käyttää vain rakennuksiin. Void Syphonilla on 3:n vahinko ja antaa pelaajalle 3 mineraalia per sekunti. Tämä ei vie resursseja vastustajalta. Toinen ominaisuus on Entomb. Tällä Oracle tekee mineraalilinjaan tietynlaisen muurin, estäen työläisiä keräämästä mineraaleja.
Tuntuma
Vaikka peli muuttuukin joka viikko, ei se vähennä pelihaluja. Päinvastoin, yksiköiden uusia ominaisuuksia haluaa jatkuvasti testata. Blizzard on onnistunut tekemään mielenkiintoisen lisäosan StarCraft 2:lle. Betan kartat ovat joko todella hyviä tai hyviä lukuun ottamatta yhtä. Howling Peaks on jokaisen Protoss-pelaajan painajainen ja myös Blizzard on myöntänyt tämän. Blizzard on myös sanonut, että ennen lisäosan julkaisua karttalistalta tultaneen poistamaan huonoiten toimivat ja lisäämään kolme karttaa Wings of Libertystä. Samojen karttojen näkeminen lisäosassa ei ajatuksena houkuttele. Ehkäpä moninpeli tarvitsisi vielä useamman uuden yksikön, ja mielellään vieläpä betan aikana, jotta ne ehditään saamaan tasapainoon. Kokonaisuutena peli näyttää hyvältä ja valmiilta, kunhan viimeiset tasapainoseikat saadaan kuntoon.
Betassa ollaan järjestetty jo useampi turnaus rahapalkintoineen. Isompi kysymys on tuleeko yhteisö siirtymään HotSiin aikanaan, kun peli julkaistaan. Usko on vahva. Kunhan peli saadaan ensin tasapainoon, ei ole mitään syytä miksei siirtymä tapahtuisi. Toivottavasti lisäosan myötä uusia pelaajia ponnahtaisi isoksi nimeksi eSports-rintamalle ja saisimme lisää Dreamhackien, ASUS ROG:n ja HomeStoryn kaltaisia turnauksia.
MAINOS
MAINOS
1
1