BFFI: Miksi aloit kehittämään TeamTalkkia?
Bjoern: Kun aloin kehittämään TeamTalkkia vuonna 2001, se oli lähinnä C/C++:n opettelemista.
Huvikseni yritin julkaista TeamTalkkia freeware sivuilla, nähdäkseni pitävätkö muut ihmiset ohjelmaani hyödyllisenä. Siihen aikaan TeamSound ja TeamSpeak olivat käytetyimmät ja tunnetuimmat ohjelmat. Siksi nimesin ohjelmani TeamTalkiksi, jotta ihmiset tietäisivät millainen ohjelma on kysymyksessä. Siitä lähtien yhä useammat ihmiset ovat alkaneet käyttämään ohjelmaani. Saan vieläkin usein palautetta, jossa pyydetään uusia ominaisuuksia. Minulla ei kumminkaan ole niin paljon aikaa kehittää ohjelmaani, koska opiskelen vielä yliopistossa.
BFFI: Mitä luulet tehneesi paremmin kuin TeamSpeak ja Ventrilo?
Bjoern: En ole käyttänyt paljoa TeamSpeakia tai Ventriloa, mutta mitä olen saanut selville on, että ne ohjaavat paketit serverin läpi, kun taas TeamTalk lähettää paketit suoraan kaikille käyttäjille.
Haittapuoli lähetyksessä on se, että se laittaa paketit suoraan clienttiin serverin sijasta, mutta etuna on pienempi lagi ja serveri ei vaadi niin paljoa (Heikot clientit voivat silti ohjata paketit serverin läpi). Toinen hyödyllinen ominaisuus TeamTalkissa on osanottajien sijoittaminen käyttäen 3D-ääntä, mikä on erittäin mukava ominaisuus, jos omistaa hyvät kuulokkeet.
BFFI: Minkälaiset tulevaisuuden suunnitelmat sinulla ja TeamTalkilla on?
Bjoern: Olen juuri julkaisaissut ns. Voice Software Development Kit (SDK) mikä sallii kehittäjien tehdä omat clientit perustuen TeamTalkin moottoriin.
Toivottavasti ihmiset huomaavat sen ja alkavat tehdä ääntä ohjelmiinsa tekstin sijasta.
BFFI: Teetkö tulevaisuudessa TeamTalkista maksullisen?
Bjoern: En, olet vapaa käyttämään TeamTalkkia niin kauan kun et veloita ihmisiltä rahaa sen käyttämisestä.
BFFI: Kauanko olet tehnyt TeamTalkkia ja kauanko aiot tehdä sitä?
Bjoern: Aloin kehittämään TeamTalkkia vuonna 2001 ja julkaisin ensimmäisen version 2002. Voit ladata myös vanhempia versiota täältä: http://bearware.dk/teamtalk/
Olen (toivottavasti) lopettamassa maisterin tutkintoa tietojenkäsittelyopissa tänä kesänä.
Mitä tapahtuu sen jälkeen on vaikea sanoa, mutta toivon, että minulla on silloin aikaa tehdä muutama ominaisuus lisää.
BFFI: Oletko tekemässä Linux clienttiä?
Bjoern: Vain 10 ihmistä on pyytänyt Linux versiota, koska sen koodaamiseen menee pari viikkoa, en näe sitä vaivan arvoiseksi.
Bjoern: Kun aloin kehittämään TeamTalkkia vuonna 2001, se oli lähinnä C/C++:n opettelemista.
Huvikseni yritin julkaista TeamTalkkia freeware sivuilla, nähdäkseni pitävätkö muut ihmiset ohjelmaani hyödyllisenä. Siihen aikaan TeamSound ja TeamSpeak olivat käytetyimmät ja tunnetuimmat ohjelmat. Siksi nimesin ohjelmani TeamTalkiksi, jotta ihmiset tietäisivät millainen ohjelma on kysymyksessä. Siitä lähtien yhä useammat ihmiset ovat alkaneet käyttämään ohjelmaani. Saan vieläkin usein palautetta, jossa pyydetään uusia ominaisuuksia. Minulla ei kumminkaan ole niin paljon aikaa kehittää ohjelmaani, koska opiskelen vielä yliopistossa.
BFFI: Mitä luulet tehneesi paremmin kuin TeamSpeak ja Ventrilo?
Bjoern: En ole käyttänyt paljoa TeamSpeakia tai Ventriloa, mutta mitä olen saanut selville on, että ne ohjaavat paketit serverin läpi, kun taas TeamTalk lähettää paketit suoraan kaikille käyttäjille.
Haittapuoli lähetyksessä on se, että se laittaa paketit suoraan clienttiin serverin sijasta, mutta etuna on pienempi lagi ja serveri ei vaadi niin paljoa (Heikot clientit voivat silti ohjata paketit serverin läpi). Toinen hyödyllinen ominaisuus TeamTalkissa on osanottajien sijoittaminen käyttäen 3D-ääntä, mikä on erittäin mukava ominaisuus, jos omistaa hyvät kuulokkeet.
BFFI: Minkälaiset tulevaisuuden suunnitelmat sinulla ja TeamTalkilla on?
Bjoern: Olen juuri julkaisaissut ns. Voice Software Development Kit (SDK) mikä sallii kehittäjien tehdä omat clientit perustuen TeamTalkin moottoriin.
Toivottavasti ihmiset huomaavat sen ja alkavat tehdä ääntä ohjelmiinsa tekstin sijasta.
BFFI: Teetkö tulevaisuudessa TeamTalkista maksullisen?
Bjoern: En, olet vapaa käyttämään TeamTalkkia niin kauan kun et veloita ihmisiltä rahaa sen käyttämisestä.
BFFI: Kauanko olet tehnyt TeamTalkkia ja kauanko aiot tehdä sitä?
Bjoern: Aloin kehittämään TeamTalkkia vuonna 2001 ja julkaisin ensimmäisen version 2002. Voit ladata myös vanhempia versiota täältä: http://bearware.dk/teamtalk/
Olen (toivottavasti) lopettamassa maisterin tutkintoa tietojenkäsittelyopissa tänä kesänä.
Mitä tapahtuu sen jälkeen on vaikea sanoa, mutta toivon, että minulla on silloin aikaa tehdä muutama ominaisuus lisää.
BFFI: Oletko tekemässä Linux clienttiä?
Bjoern: Vain 10 ihmistä on pyytänyt Linux versiota, koska sen koodaamiseen menee pari viikkoa, en näe sitä vaivan arvoiseksi.
MAINOS
MAINOS
1
1