Kun pelimaailmassa ominaisuuksiin luetaan se, ettei peli ole rikki, on kehitys vienyt väärään suuntaan. Viime aikoina se on kuitenkin noussut yhä enemmän vallassa olevaksi trendiksi, etenkin isojen pelijulkaisujen yhteydessä. Tilanne on jatkunut jo niin pitkään, että useat pelaajat kokevat pelin hyväksi, mikäli se edes jotenkin toimii. Vuonna 2013 EA julkaisi suositulle SimCity-pelisarjalle jatko-osan, jota piiskattiin armotta mediassa sen huonon toteutuksen vuoksi. Kaupunkirakentelujen uusi kuningas jäi kruunaamatta.
Nyt kaksi vuotta myöhemmin suomalainen Colossal Order on lähtenyt ruotsalaisen Paradox Interactiven kanssa yrittämään sitä, missä EA ei aikaisemmin onnistunut. Lopputuloksena valmistunutta Cities: Skylinesia voisi kutsua SimCityksi, jota ei koskaan tullut.
Kun Paradox ensimmäisen kerran julkaisi tietoa Cities: Skylinesista, oli viesti pelaajille selvä - Paradox ja Colossal Order haluavat tarjota sen, mitä EA ja Maxis muutamaa vuotta aikaisemmin olivat luvanneet, mutta eivät onnistuneet toteuttamaan. Alusta alkaen Paradox mainosti peliä käyttäen usein täysiä vastakohtia sille, mitä EA lupasi SimCityltä. Offline-pelaaminen sekä modituki ovat alusta asti olleet Skylinesin valttikortteja ja niistä on julkaisuun asti pidetty kiinni.
Siitä huolimatta, että Colossal Order on alle 15 henkilön pelitalo, on studio saanut aikaiseksi erittäin kilpailukykyisen tuotteen isoille markkinoille. Skylines ei kuitenkaan ollut studion ensimmäinen yritys simulaatiopelien kanssa, vaan kokemusta on kerätty jo kahden Cities in Motion -pelisarjan pelin kautta. Yhteistyökumppaniksi valittu Paradox on genrelle ehkä paras mahdollinen, sillä Paradoxilla on jo yli 15 vuoden kokemus yksityiskohtaisten sekä kattavien strategiapelien luomisessa.
Skylines on kaupunginrakentamispelien tavoin erittäin yksityiskohtainen pienten asioiden suhteen, joita pelissä joutuu jatkuvasti huomioimaan aina liiikenteen sujuvuudesta palveluiden tarjoamiseen. Työpaikkoja täytyy luoda sopivassa suhteessa asukaslukuun ilman, että ylimääräisiä työpaikkoja tai työttömyyttä pääsee syntymään. Myös eri alojen suhteet toisiinsa korostuvat pelissä jatkuvasti. Huonosti koulutettu väestö hakeutuu pääsääntöisesti tehtaisiin töihin, kun taas paremmin kouluttautuneet pyrkivät siistimpiin sisähommiin toimistoissa sekä kaupoissa. Mikäli toimistoja kaavoittaa liikaa koulutustasoon nähden, hakeutuu töihin huonomman pätevyyden omaavia henkilöitä, jolloin yritys on vaarassa kaatua helpommin. Jatkuva yritysten kaatuminen kasvattaa pelissä väestön työttömyysprosenttia, mikä puolestaan laskee kaupungin tuloja.
Sujuvan liikenteen suunnittelu on myös tärkeä osa peliä. Mikäli tieverkon rakentaa huonosti, tai kaavoittaa raskasta liikennettä käyttäviä rakennuksia teiden varsille, saa kaupungin liikenteen erittäin nopeasti jumiin. Ongelmaa voi ratkoa erottamalla teollisuutta muusta kaupungista, jolloin raskasta liikennettä ei kulkisi asutusalueilla. Myös julkisen liikenteen rakentaminen ja ylläpito saavat asukkaita käyttämään vähemmän omia autoja. Raskasta liikennettä voi myös vähentää sijoittamalla enemmän resursseja laiva- ja junarahtiin paikallisen teollisuuden sijaan. Pelissä olevalla alue-työkalulla pelaaja voi myös luoda kaupunginosia, joihin voi määritellä erilaisia käytäntöjä, kuten verotuksia sekä kieltoja. Tämänlaiset pienet muutokset kaupungin suunnittelussa antavat pelaajalle paljon vapauksia toteuttaa juuri omanlaisensa kaupunki, eikä mitään parhaiten toimivaa muottia ole olemassa.
Pelissä on useita eri valikoita, joista pelaaja saa tietoa kaupunkinsa tilanteesta aina rikollisuudesta tavaran tuontiin ja vientiin. Ne kertovat tarkasti ongelmatilanteet ja antavat pelaajalle hyvää palautetta siitä, mikä on pielessä ja missä vika tarkalleen on. Peli antaa myös jatkuvasti erilaisia ilmoituksia ympäri kaupunkia, jotka välittävät tietoa esimerkiksi sairaanhoidon tai jätehuollon ongelmista tai maan arvon laskusta. Peliin on myös tuotu Office-tuotteista tutuksi tullut Clippit-tyylinen Chirper-lintu, joka ilmoittaa satunnaisin väliajoin tilanteita kaupungista.
Viestit tulevat trendikkäästi hashtagien täyttämien twiittien muodossa. Niissä kaupungin asukkaat kommentoivat omista "kokemuksistaan". Viestejä tulee kuitenkin suhteellisen paljon, eikä niiden sisältö ole poikkeuksellisen vaihtelevaa, jolloin samoja viestejä voi joutua lukemaan usein monta kertaa. Viestit ovat kuitenkin yleensä hyödyllisiä ja vihjaavat kaupungissa piilevistä ongelmista.
Skylines ei tarjoa muiden kaupunginrakennuspelien tavoin satunnaisia katastrofeja, mikä omalta osaltaan rajoittaa pelin haastetta. Patojen aiheuttamat tulvat eivät tuhoa kaupunkia lopullisesti, mutta niin kauan kuin talot ja tiet ovat veden alla, kaupunki ei pysty niitä hyödyntämään. Colossal Order on selittänyt tulvan seurauksia sillä, että vastaavanlaisten tuhojen tekeminen on pelin veden fysiikan takia erittäin helppoa tehdä vahingossa. Saatavilla oleva hard-mode kuitenkin tuo haluttua puuttuvaa haastetta peliin, tekemättä pelistä kuitenkaan puuduttavan vaikeaa. Asetus on kuitenkin toistaiseksi melko hyvin piilossa sisällönhallinnan modi-välilehdellä, josta sitä ei välttämättä ensivilkaisulla löydä.
Pelin tekoälyn voi hetken seuraamisen jälkeen kokea ärsyttäväksi ja monelta osaa tyhmäksi. Usein autoja kertyy kolmikaistaisella tiellä ainoastaan yhdelle kaistalle, jolloin tie "ruuhkautuu" nopeasti. Syy tekoälyn reittivalinnalle johtuu kuitenkin sen tavasta laskea nopein reitti ennen lähtöä - kuin se käyttäisi navigaattoria. Ongelma syntyy, kun reitti on laskettu ennen lähtöä, jolloin matkan aikana syntyneet muutokset esimerkiksi ruuhkissa jäävät kokonaan huomioimatta, eikä tekoäly missään vaiheessa mukaudu muuttuviin olosuhteisiin. Se ei myöskään moottoriteillä lähde ohittamaan mikäli oikealle kääntyvä ramppi aiheuttaisi ruuhkatilanteen moottoritielle asti. Tämä aiheuttaa usein harmaita hiuksia ja jatkuvaa teiden uudelleensuunnittelua vastaamaan tekoälyn oikkuja.
Tekoälyn ohjaamat hälytysajoneuvot ovat myös enemmän kuin harmittavan epätehokkaita. Vaikka ruuhkassa on ymmärrettävää, ettei hälytysajoneuvo mahdu liikkumaan, on monikaistaisella tiellä surullista nähdä talojen palavan kun paloauto ei osaa vaihtaa kaistaa tyhjälle kaistalle, ja viime hetkellä siirtyä takaisin omalle tielleen. Hälytystilanteissa hätäajoneuvot muistavat myös kiltisti noudattaa punaisia valoja sekä väistää muita autoilijoita ja jalankulkijoita aina kun mahdollista. Yksisuuntaisella tiellä ei voi ajaa hetkeäkään väärinpäin, jolloin paloaseman viereinen talo voi palaa huonosti suunnitellussa kaupungissa erittäin helposti.
Skylinesissä on myös muutamia oikkuja, jotka häiritsevät pitemmän päälle pelatessa. Esimerkiksi teiden päivittäminen kaksisuuntaisesta yksisuuntaiseen tai päinvastoin onnistuu ainoastaan poistamalla tie ja rakentamalla se uudestaan. Yksisuuntaisen tien suunnan muuttaminen onnistuu samoin ainoastaan rakentamalla tie uudestaan. Rakennusten päivittyessä tasolla kuuluu pieni äänimerkki, mikä ei yksittäisen talon kohdalla ole iso ongelma, mutta mikäli rakentaa isompia alueita kerralla, voi äänimerkkien määrä kasvaa erittäin nopeasti ärsyttävälle tasolle. Tiheästi rakennetuilla alueilla kuuluu huomattavasti enemmän ääniä, mitkä onnistuivat aiheuttamaan pienimuotoista päänsärkyä ennen äänten poistamista kokonaan. Ääniä tosin kuuluu vain, mikäli liikkuu kameralla lähellä maata. Pelistä tuntuu myös puuttuvan sivellintyökalut puita varten, jolloin metsien luominen vaatii jokaisen puun yksitellen asettamista.
Skylines tukee Steamin Workshop-palvelua, jonne käyttäjät voivat ladata kaikkea aina kentistä ja pelitallennuksista omiin rakennuksiin tai peliä muuttaviin modeihin. Pelistä löytyy valmiiksi muutama modi, kuten pelaajalle loputtomat rahat antava sekä pelistä vaikeamman tekevä modi. Workshopissa on arvostelun kirjoittamisen aikana myös modeja muun muassa poistamaan automaattisesti hylättyjä taloja sekä pelissä esillä olevan Chirper-linnun. Jokainen käyttäjä voi halutessaan lisätä Workshoppiin omaa sisältöä muiden ladattavaksi, ja sieltä voi käydä helposti lataamassa lisää sisältöä omaan peliinsä. Pelistä löytyvä editori antaa pelaajan myös luoda olemassa olevasta sisällöstä omia versioita. Esimerkiksi, jos kaupungissa on tyhjä tila, johon ei tahdo saada rakennuksia, voi editorissa käydä viidessä minuutissa luomassa itselleen puiston, jonka saa nopeasti laitettua tyhjään tilaan.
Editori ei ole rajoittunut pelkästään tavaroihin, rakennuksiin ja risteyksiin, vaan halutessaan sillä voi myös luoda täysin omia kenttiä. Peli antaa mahdollisuuden aloittaa joko täysin tyhjästä tai vaihtoehtoisesti tuoda peliin omia korkeuskarttoja, joilla voi helposti luoda oikeaan maailmaan perustuvia sijainteja. Suuri osa tunnetuista kaupungeista löytyykin jo Workshopista, jolloin täysin tyhjästä ei tarvitse lähteä, jos haluaa pelata esimerkiksi Helsingissä tai Tukholmassa.
Skylinesissa pelaajaa ei rajoiteta pienelle alueelle, vaan lääniä löytyy yhteensä 36 neliökilometrin edestä. Haluttaessa pelikenttää voi myös laajentaa modilla, joka sallii pelaajan ostaa kaikki 25 ruutua, joista jokaisella kokoa on 4 neliökilometriä. Pienen matemaattisen laskutoimituksen jälkeen tilaa pelaajalle tulisi siis huimat 100 neliökilometriä. Colossal Order on ilmoittanut sen sallivan kyseisen modin, mutta ei tällä hetkellä voi taata pelin pyörivän sujuvasti kasvavan simulaation määrän takia. Kaupunkien koot ovat myös huomattavat niiden laajuutensa puolesta. Pelissä näkyvä väkiluku ei SimCityn tavoin näytä satunnaista huomattavasti yläkanttiin olevaa lukua, vaan päinvastoin osoittaa hieman alle sen mitä kaupunkiin voisi realistisesti saada mahtumaan. Syyksi on ilmoitettu pelin väkiluvun perustuvan täsmälleen siihen lukuun tekoälyjä, joita peli simuloi kaupungissa sillä hetkellä. Asukkaiden määrää voi kasvattaa aina miljoonaan asti. Luku voi kuulostaa pieneltä, mutta sen saavuttaminen on todellisen työn, tuskan ja suunnittelun takana.
Cities: Skylines on kaupunginrakennuspelien ystäville pakko-ostos. Peli osoittaa sen, miten vastaavanlaisen pelin tekeminen ei vaadi satoja ihmisiä, eikä siihen tarvitse tunkea kaikista uusimpia trendikkäitä ominaisuuksia. Mikäli kuuntelee pelaajien toiveita ja keskittyy olennaiseen, eikä julkaise peliä keskeneräisenä, voi käsissään pidellä myyntimenestystä.
Colossal Order on tehnyt hienoa työtä ja siirtänyt Suomea yhä näkyvämmälle paikalle maailmankartalla. Cities: Skylines teki oikein kaiken sen, missä SimCity epäonnistui. Peli on ehdottomasti yksi vuoden parhaista julkaisuista tähän mennessä, ja hyvin todennäköisesti pysyy siellä loppuun asti. Muutamien oikkujen korjaamisen jälkeen on käsillä peli, jota ei paljoa paremmaksi saa. Colossal Order on myös luvannut tukevansa peliä uudella sisällöllä tulevaisuudessa, joten pelin yhteisö tulee todennäköisesti elämään pitkään ja aina yhä rikkaampana.
Arvosana: 9.5/10
Nyt kaksi vuotta myöhemmin suomalainen Colossal Order on lähtenyt ruotsalaisen Paradox Interactiven kanssa yrittämään sitä, missä EA ei aikaisemmin onnistunut. Lopputuloksena valmistunutta Cities: Skylinesia voisi kutsua SimCityksi, jota ei koskaan tullut.
Cities: Skylines
Prosessori: Core 2 Duo 3,0GHz / Athlon 64 X2 6400+ Näytönohjain: GeForce GTX 260 / Radeon HD 5670 Muisti: 4 GB Kovalevy: 4GB DirectX (Windows): Versio 9.0c Laitevaatimukset (suositus) Prosessori: Core i5-3470 / FX-6300 Näytönohjain: GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 Muisti: 6 GB Kovalevy: 4GB DirectX (Windows): Versio 11 Testilaitteisto Prosessori: Intel Core i7 4770k 3,5GHz Näytönohjain: GeForce GTX 780 3GB Muisti: 16 GB 1600MHz |
Pohjoismaista osaamista
Kun Paradox ensimmäisen kerran julkaisi tietoa Cities: Skylinesista, oli viesti pelaajille selvä - Paradox ja Colossal Order haluavat tarjota sen, mitä EA ja Maxis muutamaa vuotta aikaisemmin olivat luvanneet, mutta eivät onnistuneet toteuttamaan. Alusta alkaen Paradox mainosti peliä käyttäen usein täysiä vastakohtia sille, mitä EA lupasi SimCityltä. Offline-pelaaminen sekä modituki ovat alusta asti olleet Skylinesin valttikortteja ja niistä on julkaisuun asti pidetty kiinni.
Siitä huolimatta, että Colossal Order on alle 15 henkilön pelitalo, on studio saanut aikaiseksi erittäin kilpailukykyisen tuotteen isoille markkinoille. Skylines ei kuitenkaan ollut studion ensimmäinen yritys simulaatiopelien kanssa, vaan kokemusta on kerätty jo kahden Cities in Motion -pelisarjan pelin kautta. Yhteistyökumppaniksi valittu Paradox on genrelle ehkä paras mahdollinen, sillä Paradoxilla on jo yli 15 vuoden kokemus yksityiskohtaisten sekä kattavien strategiapelien luomisessa.
Kaupunginrakentamisen aatelia
Skylines on kaupunginrakentamispelien tavoin erittäin yksityiskohtainen pienten asioiden suhteen, joita pelissä joutuu jatkuvasti huomioimaan aina liiikenteen sujuvuudesta palveluiden tarjoamiseen. Työpaikkoja täytyy luoda sopivassa suhteessa asukaslukuun ilman, että ylimääräisiä työpaikkoja tai työttömyyttä pääsee syntymään. Myös eri alojen suhteet toisiinsa korostuvat pelissä jatkuvasti. Huonosti koulutettu väestö hakeutuu pääsääntöisesti tehtaisiin töihin, kun taas paremmin kouluttautuneet pyrkivät siistimpiin sisähommiin toimistoissa sekä kaupoissa. Mikäli toimistoja kaavoittaa liikaa koulutustasoon nähden, hakeutuu töihin huonomman pätevyyden omaavia henkilöitä, jolloin yritys on vaarassa kaatua helpommin. Jatkuva yritysten kaatuminen kasvattaa pelissä väestön työttömyysprosenttia, mikä puolestaan laskee kaupungin tuloja.
Sujuvan liikenteen suunnittelu on myös tärkeä osa peliä. Mikäli tieverkon rakentaa huonosti, tai kaavoittaa raskasta liikennettä käyttäviä rakennuksia teiden varsille, saa kaupungin liikenteen erittäin nopeasti jumiin. Ongelmaa voi ratkoa erottamalla teollisuutta muusta kaupungista, jolloin raskasta liikennettä ei kulkisi asutusalueilla. Myös julkisen liikenteen rakentaminen ja ylläpito saavat asukkaita käyttämään vähemmän omia autoja. Raskasta liikennettä voi myös vähentää sijoittamalla enemmän resursseja laiva- ja junarahtiin paikallisen teollisuuden sijaan. Pelissä olevalla alue-työkalulla pelaaja voi myös luoda kaupunginosia, joihin voi määritellä erilaisia käytäntöjä, kuten verotuksia sekä kieltoja. Tämänlaiset pienet muutokset kaupungin suunnittelussa antavat pelaajalle paljon vapauksia toteuttaa juuri omanlaisensa kaupunki, eikä mitään parhaiten toimivaa muottia ole olemassa.
Pelissä on useita eri valikoita, joista pelaaja saa tietoa kaupunkinsa tilanteesta aina rikollisuudesta tavaran tuontiin ja vientiin. Ne kertovat tarkasti ongelmatilanteet ja antavat pelaajalle hyvää palautetta siitä, mikä on pielessä ja missä vika tarkalleen on. Peli antaa myös jatkuvasti erilaisia ilmoituksia ympäri kaupunkia, jotka välittävät tietoa esimerkiksi sairaanhoidon tai jätehuollon ongelmista tai maan arvon laskusta. Peliin on myös tuotu Office-tuotteista tutuksi tullut Clippit-tyylinen Chirper-lintu, joka ilmoittaa satunnaisin väliajoin tilanteita kaupungista.
Viestit tulevat trendikkäästi hashtagien täyttämien twiittien muodossa. Niissä kaupungin asukkaat kommentoivat omista "kokemuksistaan". Viestejä tulee kuitenkin suhteellisen paljon, eikä niiden sisältö ole poikkeuksellisen vaihtelevaa, jolloin samoja viestejä voi joutua lukemaan usein monta kertaa. Viestit ovat kuitenkin yleensä hyödyllisiä ja vihjaavat kaupungissa piilevistä ongelmista.
Skylines ei tarjoa muiden kaupunginrakennuspelien tavoin satunnaisia katastrofeja, mikä omalta osaltaan rajoittaa pelin haastetta. Patojen aiheuttamat tulvat eivät tuhoa kaupunkia lopullisesti, mutta niin kauan kuin talot ja tiet ovat veden alla, kaupunki ei pysty niitä hyödyntämään. Colossal Order on selittänyt tulvan seurauksia sillä, että vastaavanlaisten tuhojen tekeminen on pelin veden fysiikan takia erittäin helppoa tehdä vahingossa. Saatavilla oleva hard-mode kuitenkin tuo haluttua puuttuvaa haastetta peliin, tekemättä pelistä kuitenkaan puuduttavan vaikeaa. Asetus on kuitenkin toistaiseksi melko hyvin piilossa sisällönhallinnan modi-välilehdellä, josta sitä ei välttämättä ensivilkaisulla löydä.
Liian älykäs tekoäly
Pelin tekoälyn voi hetken seuraamisen jälkeen kokea ärsyttäväksi ja monelta osaa tyhmäksi. Usein autoja kertyy kolmikaistaisella tiellä ainoastaan yhdelle kaistalle, jolloin tie "ruuhkautuu" nopeasti. Syy tekoälyn reittivalinnalle johtuu kuitenkin sen tavasta laskea nopein reitti ennen lähtöä - kuin se käyttäisi navigaattoria. Ongelma syntyy, kun reitti on laskettu ennen lähtöä, jolloin matkan aikana syntyneet muutokset esimerkiksi ruuhkissa jäävät kokonaan huomioimatta, eikä tekoäly missään vaiheessa mukaudu muuttuviin olosuhteisiin. Se ei myöskään moottoriteillä lähde ohittamaan mikäli oikealle kääntyvä ramppi aiheuttaisi ruuhkatilanteen moottoritielle asti. Tämä aiheuttaa usein harmaita hiuksia ja jatkuvaa teiden uudelleensuunnittelua vastaamaan tekoälyn oikkuja.
Tekoälyn ohjaamat hälytysajoneuvot ovat myös enemmän kuin harmittavan epätehokkaita. Vaikka ruuhkassa on ymmärrettävää, ettei hälytysajoneuvo mahdu liikkumaan, on monikaistaisella tiellä surullista nähdä talojen palavan kun paloauto ei osaa vaihtaa kaistaa tyhjälle kaistalle, ja viime hetkellä siirtyä takaisin omalle tielleen. Hälytystilanteissa hätäajoneuvot muistavat myös kiltisti noudattaa punaisia valoja sekä väistää muita autoilijoita ja jalankulkijoita aina kun mahdollista. Yksisuuntaisella tiellä ei voi ajaa hetkeäkään väärinpäin, jolloin paloaseman viereinen talo voi palaa huonosti suunnitellussa kaupungissa erittäin helposti.
Pikkuvikoja
Skylinesissä on myös muutamia oikkuja, jotka häiritsevät pitemmän päälle pelatessa. Esimerkiksi teiden päivittäminen kaksisuuntaisesta yksisuuntaiseen tai päinvastoin onnistuu ainoastaan poistamalla tie ja rakentamalla se uudestaan. Yksisuuntaisen tien suunnan muuttaminen onnistuu samoin ainoastaan rakentamalla tie uudestaan. Rakennusten päivittyessä tasolla kuuluu pieni äänimerkki, mikä ei yksittäisen talon kohdalla ole iso ongelma, mutta mikäli rakentaa isompia alueita kerralla, voi äänimerkkien määrä kasvaa erittäin nopeasti ärsyttävälle tasolle. Tiheästi rakennetuilla alueilla kuuluu huomattavasti enemmän ääniä, mitkä onnistuivat aiheuttamaan pienimuotoista päänsärkyä ennen äänten poistamista kokonaan. Ääniä tosin kuuluu vain, mikäli liikkuu kameralla lähellä maata. Pelistä tuntuu myös puuttuvan sivellintyökalut puita varten, jolloin metsien luominen vaatii jokaisen puun yksitellen asettamista.
Aidosti laajennettavissa
Skylines tukee Steamin Workshop-palvelua, jonne käyttäjät voivat ladata kaikkea aina kentistä ja pelitallennuksista omiin rakennuksiin tai peliä muuttaviin modeihin. Pelistä löytyy valmiiksi muutama modi, kuten pelaajalle loputtomat rahat antava sekä pelistä vaikeamman tekevä modi. Workshopissa on arvostelun kirjoittamisen aikana myös modeja muun muassa poistamaan automaattisesti hylättyjä taloja sekä pelissä esillä olevan Chirper-linnun. Jokainen käyttäjä voi halutessaan lisätä Workshoppiin omaa sisältöä muiden ladattavaksi, ja sieltä voi käydä helposti lataamassa lisää sisältöä omaan peliinsä. Pelistä löytyvä editori antaa pelaajan myös luoda olemassa olevasta sisällöstä omia versioita. Esimerkiksi, jos kaupungissa on tyhjä tila, johon ei tahdo saada rakennuksia, voi editorissa käydä viidessä minuutissa luomassa itselleen puiston, jonka saa nopeasti laitettua tyhjään tilaan.
Editori ei ole rajoittunut pelkästään tavaroihin, rakennuksiin ja risteyksiin, vaan halutessaan sillä voi myös luoda täysin omia kenttiä. Peli antaa mahdollisuuden aloittaa joko täysin tyhjästä tai vaihtoehtoisesti tuoda peliin omia korkeuskarttoja, joilla voi helposti luoda oikeaan maailmaan perustuvia sijainteja. Suuri osa tunnetuista kaupungeista löytyykin jo Workshopista, jolloin täysin tyhjästä ei tarvitse lähteä, jos haluaa pelata esimerkiksi Helsingissä tai Tukholmassa.
Skylinesissa pelaajaa ei rajoiteta pienelle alueelle, vaan lääniä löytyy yhteensä 36 neliökilometrin edestä. Haluttaessa pelikenttää voi myös laajentaa modilla, joka sallii pelaajan ostaa kaikki 25 ruutua, joista jokaisella kokoa on 4 neliökilometriä. Pienen matemaattisen laskutoimituksen jälkeen tilaa pelaajalle tulisi siis huimat 100 neliökilometriä. Colossal Order on ilmoittanut sen sallivan kyseisen modin, mutta ei tällä hetkellä voi taata pelin pyörivän sujuvasti kasvavan simulaation määrän takia. Kaupunkien koot ovat myös huomattavat niiden laajuutensa puolesta. Pelissä näkyvä väkiluku ei SimCityn tavoin näytä satunnaista huomattavasti yläkanttiin olevaa lukua, vaan päinvastoin osoittaa hieman alle sen mitä kaupunkiin voisi realistisesti saada mahtumaan. Syyksi on ilmoitettu pelin väkiluvun perustuvan täsmälleen siihen lukuun tekoälyjä, joita peli simuloi kaupungissa sillä hetkellä. Asukkaiden määrää voi kasvattaa aina miljoonaan asti. Luku voi kuulostaa pieneltä, mutta sen saavuttaminen on todellisen työn, tuskan ja suunnittelun takana.
Yhteenveto
Cities: Skylines on kaupunginrakennuspelien ystäville pakko-ostos. Peli osoittaa sen, miten vastaavanlaisen pelin tekeminen ei vaadi satoja ihmisiä, eikä siihen tarvitse tunkea kaikista uusimpia trendikkäitä ominaisuuksia. Mikäli kuuntelee pelaajien toiveita ja keskittyy olennaiseen, eikä julkaise peliä keskeneräisenä, voi käsissään pidellä myyntimenestystä.
Colossal Order on tehnyt hienoa työtä ja siirtänyt Suomea yhä näkyvämmälle paikalle maailmankartalla. Cities: Skylines teki oikein kaiken sen, missä SimCity epäonnistui. Peli on ehdottomasti yksi vuoden parhaista julkaisuista tähän mennessä, ja hyvin todennäköisesti pysyy siellä loppuun asti. Muutamien oikkujen korjaamisen jälkeen on käsillä peli, jota ei paljoa paremmaksi saa. Colossal Order on myös luvannut tukevansa peliä uudella sisällöllä tulevaisuudessa, joten pelin yhteisö tulee todennäköisesti elämään pitkään ja aina yhä rikkaampana.
Plussat [+] | Miinukset [-] |
+ Ei ole SimCity + Hinta + Modituki + Pelin sisäinen sisältöeditori + Grafiikat | - Tekoälyssä on hiomista - Pikkuviat |
Arvosana: 9.5/10
MAINOS
MAINOS
1
15.03.2015 09:58
#1
Peli ei ole Sim City, sehän tekee siitä helvetin hyvän, ja kaikki halvat pelit kannattaa ostaa? Pelin kehittäjät aliarvoivat itsensä ja myivät pelin vähän turhan halvalla. Myöskään grafiikoissa ei kehumaan pääse, varsinkaan jos käyttää pelin omaa zoomia, jolloin paljastuu karu totuus...
Noh... Myynnit olleet sen verran hyvät, että ensi syksynä tulee Cities: Skylines jatko-osa missä on moninpeli ja co-op.
13.12.2015 11:25
#2
1