Battlefield.fi sai ensimmäisenä sivustona Suomessa mahdollisuuden kysyä BF2:n tekijätiimiltä kymmenen kysymystä. Nyt kysymyksiin on vastattu, bugien korjaamisen tiimellyksessä. Vastaajana toimii pelin apulaistuottaja Jamil Dawsari. Haastattelu löytyy englanninkielisenä täältä.
1. BF.fi: Miksi juuri tämä aihe, sillä olisihan esimerkiksi WWII:ssakin riittänyt vielä materiaalia?
- Jamil: Aihe vaikutti loogiselta jatkolta sarjalle. Nykyaikaisiin taisteluihin siirtyminen antoi meille mahdollisuuden tuoda mukaan uudenlaista pelattavuutta ja uudenlaisia asetelmia.
2. BF.fi: Mitä kaikkia muutoksia karttoihin on tehty, jotta klaanipeleistä tulisi aikaisempaa monipuolisempia ja taktisempia?
- Jamil: Kartat suunnitellaan aina pelattavuus ja hauskuus mielessä. Klaanimatseissahan pelataan aina yksi kierros molemmilla puolilla. Näin kummallekaan tiimille ei pääsy syntymään etua.
3. BF.fi: Aikaisemmissa haastatteluissa olette todenneet, että joitakin tehtävän kannalta tärkeitä rakenteita voi tuhota. Mitä muuta voi tuhota? Esim. laatikot tai aidat. Pysyvätkö hajotetut asiat hajonneina kierroksen loppuun asti?
- Jamil: Kyllä, on olemassa muitakin tuhottavia asioita. Osalla näistä on vaikutusta pelin kulkuun, kuten aidat, joiden tuhoaminen antaa mahdollisuuden käyttää eri reittejä, tai räjähtävät tynnyrit, jotka tarjoavat viettelevän suojan.. Kunnes tajuat, minkä takana oletkaan piileskelemässä. Toiset taas ovat vain hauskuuden takia, kuten liikennevalot ja pysäköintimittarit...joiden ylitse tankilla on hauska ajaa.
[kuva]/~battlefi/ss/bf2/feb05_nl_03_large.jpg[/kuva] [kuva]/~battlefi/ss/bf2/bf2_info_apc.jpg[/kuva] [kuva]/~battlefi/ss/bf2/feb05_nl_10_large.jpg[/kuva]
4. BF.fi: Miten viralliset serverit tulevat toimimaan? Tuleeko jokaiseen maahan omat viralliset peliserverit, vai täytyykö esimerkiksi suomalaisten pelaajien korottaa honoriaan britannialaisella serverillä? Jos asia on näin, oletteko miettineet siitä aiheutuvaa epäreiluutta pingissä ja pelattavuudessa?
- Jamil: DICE ja EA tekevät töitä saadakseen virallisia servereitä niin moneen paikkaan kuin mahdollista. Haluamme taata reilun pelattavuuden.
5. BF.fi: BF1942:ssa pienikin kivi saattoi pysäyttää jopa suuren tankin. Onko tätä muutettu siten, että maastoesteiden päältä voi ajaa? Kaatuvatko pensaat, jos niiden päältä ajaa?
- Jamil: BFV on hyvä esimerkki suunnasta, johon pyrimme. On olemassa päällys- ja aluskasvillisuutta - tankit voivat ajaa aluskasvillisuuden, kuten pensaiden, pienien kivien, ym, päältä, mutta päällyskasvillisuus, kuten puut, pysäyttävät tankit.
6. BF.fi: Nykyään yhä useammat naiset ovat kiinnostuneet tietokonepeleistä. BF-pelisarjalla on lukuisia naispelaajia, joten kysymmekin onko peliin mahdollista tehdä naispuolinen hahmo? Olisi todella kiva nähdä taistelemassa molemman sukupuolen edustajia.
- Jamil: Battlefield 2:ssa ei tule olemaan naispuolisia pelihahmoja julkaisun aikaan.
[kuva]/~battlefi/ss/bf2/feb05_nl_08_large.jpg[/kuva] [kuva]/~battlefi/ss/bf2/bf2_0103_14.jpg[/kuva] [kuva]/~battlefi/ss/bf2/feb05_nl_11_large.jpg[/kuva]
7. BF.fi: Jos BF1942:ssa makasi lähellä seinää, saattoivat hahmon jalat näkyä seinän lävitse. Onko tämä ongelma korjattu, jotta piilossa oleva sotilas todellakin on piilossa?
- Jamil: Ei vielä, mutta bugien korjaaminen on edelleen kesken.
8. BF.fi: BF1942:ssa liikkuvassa laivassa oli hankala liikkua ja lentokoneet pystyivät nousemaan suoraan ilmaan liikkumatta näennäisesti ollenkaan. Onko tätä muutettu?
- Jamil: Tätä ongelmaa ei esiinny Battlefield 2:ssa.
9. BF.fi: Vaikka pelin pääpaino onkin moninpelissä, silti useat tulevat ostamaan sen myös yksinpelin takia. Onko yksinpelissä mahdollista käyttää komentajamoodia ja osaako AI käyttää sitä?
- Jamil: AI on tehty täysin uudelleen BF2:ssa. Se osaa käyttää sekä ryhmiä että komentajamoodia. Se kykenee käyttämään erilaisia taktiikoita, kuten suojatulen antaminen ja sivustaan hyökkääminen. AI:lle on kehitetty kolmiulotteinen reitinhaku, eli vaikka makaisit talon katolla, et ole piilossa maassa olevilta boteilta. AI tulee käyttämään uusia asejärjestelmiä. AI:n käyttäytyminen vaikuttaa pelottavan realistiselta, sillä esimerkiksi se osaa jättää C4:sia lippualueelle..ja kun lippu menee harmaaksi...PUM! Se osaa käyttää myös puukkoa ja sähköshokki-laitteita ollessaan lähellä vihollista. Tarkka-ampujat ampuvat kaukaa, insinöörien hakeutuessa haulikoineen lähietäisyydelle.
10. BF.fi: BF1942:ssa ja Vietnamissa esimerkiksi tankeilla oli heikot kohdat, joista ne sai tuhottua helposti. Onko BF2:ssa käytetty samaa ideaa, eli löytyykö jokaiselta tankilta paikka, josta sen saa helposti tuhottua?
- Jamil: Battlefield on aina toiminut kivi/paperi/sakset -periaatteella...tasapaino on avain menestykseen pelattavuudessa. "Heikko kohta", jonka huomasit BF1942 ja Vietnamissa on esimerkki tästä filosofiasta.
Kiitoksia DICE:lle tästä haastattelusta.
MAINOS
MAINOS
1
Team: =-]n&m[-=
09.03.2005 20:59
#1
18.03.2005 13:27
#2
14.05.2005 21:57
#3
GNT:ltä (maahantuoja) niin siellä oli tämmöset lait-
evaatimukset: LAITTEISTOVAATIMUS Windows 98/2000/ME/XP, väh. 500 MHz prosessori, 128 Mt RAM-muistia 1,2 Gt vapaata kovalevytilaa, väh. 32 Mt grafiikkakortti, Direct3D -videokortti jossa TGL, 3D-kiihdytin, DirectX 8.1. Että mitä tässä ny sitte uskois ku tää sivu sanoo et me tai 2000 järjestelmät
ei kelpaa??
02.12.2007 23:12
#4
Team: Elitisti.
02.12.2007 23:38
#5
Ehh aika helvetin vanha juttu jo
03.12.2007 00:54
#6
Team: [LB]
03.12.2007 00:58
#7
"Jamil: Ei vielä, mutta bugien korjaaminen on edelleen kesken."
":D"
Hyvä nosto btw. :|
07.02.2008 15:37
#8
Jamil: Ei vielä, mutta bugien korjaaminen on edelleen
kesken.
Eipä tuota ole vieläkään korjattu, sinänsä tyhmää.
Team: [LB]
07.02.2008 16:04
#9
Jamil: Ei vielä, mutta bugien korjaaminen on edelleen
kesken.
Eipä tuota ole vieläkään korjattu, sinänsä tyhmää.
Hyvä nosto...
Toisaalta samaan hengenvetoon:
8. BF.fi: BF1942:ssa liikkuvassa laivassa oli hankala liikkua ja lentokoneet pystyivät nousemaan suoraan ilmaan liikkumatta näennäisesti ollenkaan. Onko tätä muutettu?
Jamil: Tätä ongelmaa ei esiinny Battlefield 2:ssa.
- Ilmankos ei ongelmaa esiinny, ku moottori on nii kuraa, ettei kykene ees liikkuviin laivoihin :D
23.02.2008 21:30
#10
Jamil: Ei vielä, mutta bugien korjaaminen on edelleen
kesken.
Eipä tuota ole vieläkään korjattu, sinänsä tyhmää.
Niin ja kaikkein pahinta tuossa bugissa on se, että sen seinän läpi näkyvän äijän jalkoihin ampumualla se kuolee! :( Toi bugi esiintyy usein mapissa Strike at Karkand gatehouse lipun viereisessä talossa! :(
Team: [W&H]
23.02.2008 23:48
#11
1