Yli 6 vuotta sitten, vuonna 2006 kirjoitin työhakemuksen nykyisen Gaming.fi:n piiriin, kun tunsin että sen aikainen keskustelufoorumi tarvitsi lisää työvoimaa. Aloitin vähäisillä hommilla, lähinnä ohjaten keskustelualueen keskusteluja sallittuun suuntaan. Jo aikaisemmin olin uneksinut unelmasta, jonka en uskonut koskaan tulevan päivänvaloon. Unelma oli jotain, joka toisi elektronisen kilpapelaamisen koko kansan tietoisuuteen, kilpailemaan nykyisten huippu-urheilulajien kanssa näkyvyydestä.
Tänään, kun League of Legendsin toisen kauden finaalipeli pelataan, olemme lähempänä kuin koskaan kyseisen unelman toteutumista. Peli, joka alkoi täysin ns. "publapelaamisesta" on hioutunut suurimmaksi ja kirkkaimmaksi timantiksi myös eSports maailmassa. eSportsin nopeasta kasvusta kyseisessä lajissa kertovat mm. kehitys siitä, kuinka Riot Games otti viime viikonloppuna turnauksensa pudotuspelivaiheessa ilmeinnestä ongelmista opiksi ja tuotti huimalla vauhdilla LAN-clientin finaaliottelua varten. Jo ennen pelien varsinaista alkua finaalitapahtumaa seurasi yli 700 000 stream-katsojaa. Finaalit esitetään ainakin myös Kiinan ja Korean televisioissa, joista katsojia löytyy huima määrä, kun pelkästään Korean finaaleja varten reportoitiin yli 5 miljoonaa katsojaa Korean television puolella.
Kilpailun ja varsinkin tuotannon laatu on noussut aivan uskomattomalla skaalalla kaikissa peleissä. Internet-tuottajat ovatkin luoneet täydellisen ekosysteemin pelien ympärille ja niitä kuvataankin täydellä tv-tuotannon laadulla. Myös pelaamisen omat uutissivustot ovat nostaneet päätänsä, nostaen koko kilpapelaamisen kaikkien pelistä kiinnostuneiden huulille.
Töitä on varmasti vielä luvassa ja rutkasti, ennenkuin kaikki haaveet eSportsin kasvamisesta on saavutettu, mutta tänään esillä ollut League of Legendsin toisen kauden finaalit kaikkine esilähetyksineen ja lämmittelyineen on osoittanut sen, että erittäin pitkä matka vuoden 2006 ajoista on jo edetty. Unelma tuntuukin tästä eteenpäin hyvin mahdolliselta, jopa todennäköiseltä ja näin haluankin kiittää kaikkia, jotka ovat mahdollistaneet ja edesauttaneet lähes mahdottomalta tuntuneen unelman toteutumisessa, vaikkakin useita vastoinkäymisiä ja jopa ristiriitoja on esiintynyt. Haluan olla mukana, kun myös Suomen eSports kasvaa samalle tasolle ja auttaa elektronisen urheilun kasvua myös jatkossa.
Kiitos kaikille siitä, että olette mukana luomassa upeaa tulevaisuutta eSportsille.
Tänään, kun League of Legendsin toisen kauden finaalipeli pelataan, olemme lähempänä kuin koskaan kyseisen unelman toteutumista. Peli, joka alkoi täysin ns. "publapelaamisesta" on hioutunut suurimmaksi ja kirkkaimmaksi timantiksi myös eSports maailmassa. eSportsin nopeasta kasvusta kyseisessä lajissa kertovat mm. kehitys siitä, kuinka Riot Games otti viime viikonloppuna turnauksensa pudotuspelivaiheessa ilmeinnestä ongelmista opiksi ja tuotti huimalla vauhdilla LAN-clientin finaaliottelua varten. Jo ennen pelien varsinaista alkua finaalitapahtumaa seurasi yli 700 000 stream-katsojaa. Finaalit esitetään ainakin myös Kiinan ja Korean televisioissa, joista katsojia löytyy huima määrä, kun pelkästään Korean finaaleja varten reportoitiin yli 5 miljoonaa katsojaa Korean television puolella.
Kilpailun ja varsinkin tuotannon laatu on noussut aivan uskomattomalla skaalalla kaikissa peleissä. Internet-tuottajat ovatkin luoneet täydellisen ekosysteemin pelien ympärille ja niitä kuvataankin täydellä tv-tuotannon laadulla. Myös pelaamisen omat uutissivustot ovat nostaneet päätänsä, nostaen koko kilpapelaamisen kaikkien pelistä kiinnostuneiden huulille.
Töitä on varmasti vielä luvassa ja rutkasti, ennenkuin kaikki haaveet eSportsin kasvamisesta on saavutettu, mutta tänään esillä ollut League of Legendsin toisen kauden finaalit kaikkine esilähetyksineen ja lämmittelyineen on osoittanut sen, että erittäin pitkä matka vuoden 2006 ajoista on jo edetty. Unelma tuntuukin tästä eteenpäin hyvin mahdolliselta, jopa todennäköiseltä ja näin haluankin kiittää kaikkia, jotka ovat mahdollistaneet ja edesauttaneet lähes mahdottomalta tuntuneen unelman toteutumisessa, vaikkakin useita vastoinkäymisiä ja jopa ristiriitoja on esiintynyt. Haluan olla mukana, kun myös Suomen eSports kasvaa samalle tasolle ja auttaa elektronisen urheilun kasvua myös jatkossa.
Kiitos kaikille siitä, että olette mukana luomassa upeaa tulevaisuutta eSportsille.
MAINOS
MAINOS
1
Team: Z-Partio
14.10.2012 06:04
#1
Mutta koska pahat ja vihaiset pilvet varmasti iskevät blogitekstin ylle; en millään muotoa yritä sanoa, että eSportsin kasvaminen olisi vähäisimmänkään omien toimieni ansiota, mutta jokainen liike ja teksti, minkä eteen olen kirjoittanut, on saanut inspiraationsa tästä unelmasta. Olen vain kiitollinen siitä, että asiat ovat oikeasti edenneet huikealla tahdilla ja että saan olla mukana todistamassa murrosta.
Team: RCTIC
14.10.2012 12:47
#2
14.10.2012 14:07
#3
1