Laitteistovaatimukset Käyttöjärjestelmä: Microsoft Windows XP, Windows Vista tai Windows 7 Prosessori: Intel Pentium 4 3.2 GHz tai AMD Athlon 64 3200+ tai parempi Muisti: 512MB RAM (1GB Windows Vistalle ja Windows 7:lle) Näytönohjain: 256 MB NVIDIA GeForce 6600GT tai ATI Radeon 1600XT tai parempi DirectX: Microsoft DirectX(R) 9.0c Kiintolevy: 12 GB vapaata tilaa Äänikortti: 100% DirectX 9.0c -yhteensopiva Internet: Laajakaistayhteys moninpeliä varten ja Internet-yhteys aktivointia varten. Testilaitteisto: Käyttöjärjestelmä: Windows 7 64-Bit Prosessori: Intel Core 2 Duo E6600 Muisti: 2 GB Näytönohjain: Nvidia GeForce 8800 GTS (640MB) Äänikortti: Creative X-Fi Extreme Gamer |
Yksinpeli
Yksinpelin juonesta ei varmasti käänteitä puutu ja muutenkin pelistä on saatu hyvin monipuolinen maisemien ja tehtävien piristävällä vaihtelulla. Taistelukentät ovat kauniita ja suhteellisen realistisen näköisiä ja tunnelma niissä on suorastaan mahtava. Kun kartat vielä sijoittuvat monipuolisesti tarjoten toimintaa niin arktisissa olosuhteissa, lähiössä, kaupunkien tiimellyksessä, öljynporauslautoilla ja jopa maan kiertoradalla saakka, niin peli on hyvinkin monipuolinen kokemus. Pelkän jalkapatikan lisäksi Modern Warfare 2 tarjoaa myös tehtäviä, joissa pääsee kiipeilemään sekä ohjaamaan venettä ja jopa moottorikelkkaakin. Kuitenkin nämä tehtävät ovat hyvin suppeita, arcademaisia ja varsinkin kulkuneuvojen ohjaus tuntui luonnottomalta. Moottorikelkkaa ja venettä ohjatessa pystyi ampumaan samaan aikaan, mutta tähtäys toimi ilmeisesti vähintäänkin puoliautomaattisesti, sillä tähtäämään ei itse pystynyt lainkaan. Näin ollen viholliset tuhoutuivat nätisti, kunhan piti ampumanäppäimen pohjassa. Myös kiipeilytehtävästä pitää antaa miinuksia, sillä se oli selvästi suora käännös konsolipuolelta. Mouse1- ja Mouse2-näppäinten kliksuttelu edestakaisin kun ei tunnu mitenkään luontevalta kiipeämiseltä, mutta luultavasti se toimii konsoliohjaimen takanäppäimillä paljon jouhevammin ja luontevammin.
Äänimaailma pelissä on myös loistava niin aseiden kuin musiikinkin suhteen. Aseiden äänet kuulostavat hyviltä - iso harppaus pelin ykkösosaan verrattuna. Activisionin panostus Oscarinkin voittaneen säveltäjän palkkaamiseen näkyy ja ennen kaikkea kuuluu. Taustalla musiikit eivät häiritse, vaan enemmänkin luovat taistelutunnelmaa ja kuvastavat tehtävien tapahtumien tunnelmia loistavasti.
Yksinpeli on kuitenkin suhteellisen lyhyt: Veteran/Hardened-tasolla läpipelaaminen kesti n. 5-6 tuntia, eli singleplayer tuli käynnistettyä yhteensä neljä kertaa. Peli tarjosi kuitenkin haastetta ja välillä allekirjoittaneelle luonteenomaista rushi&frägää-pelityyliä pitikin vaihtaa hieman varovaisempaan etenemiseen. Toisaalta pelin päättyminen oli myös helpotus, sillä viimeisissä kentissä vihollisten lahtaaminen alkoi tuntua jo puuduttavalta toistolta.
Peliä aloitellessa sattui muutama inhottava fpsdrop ja täydellistä jumittumistakin useaksi sekunniksi esiintyi, mikä vaikutti pelinautintoon tietysti hyvin negatiivisella tavalla. Peli myös kaatui kokonaan muutamaan otteeseen. Siitä päästäänkin ikuisuuskysymykseen: onko vika pelissä vai laitteistossa. Kuitenkin mitä vähemmän säätövaraa peli tarjoaa, sitä enemmän se ottaa vastuuta pelin toimimattomuudesta. Peli jouduttiin itse säätämään kohdilleen, koska pelin tarjoamat "optimaaliset asetukset" laitteistolle eivät pyörittäneet peliä riittävän jouhevasti. Vaikka paljoa säätövaraa grafiikka-asetuksissa ei ollut, se kuitenkin riitti, jotta onnistuttiin saamaan peli pyörimään riittävällä tasolla ja nauttimaan siitä ilman ylimääräisiä harmaita hiuskarvoja. Grafiikka-asetusten muuttaminen auttoi myös pelin kaatuiluun. Alkuongelmien jälkeen pelin tekniikka toimi loistavasti ja itse pelimoottorihan on kaikkien aikojen yksi parhaista.
Moninpeli
Moninpeliä himmensi huikea kohu jo ennen pelin jukaisemista, sillä Infinity Ward toi ennen pelin julkaisua edeltäneiden viikkojen aikana tietoon asioita, jotka vastaanotettiin hyvin ristiriitaisesti tai kriittisesti. Varsinkin PC-pelaajia kohahduttanut IW.netin julkaiseminen ja dedikoitujen palvelimien ja modityökalujen poistaminen aiheutti suoranaisen kansanliikkeen, joka oli valmis äänestämään jopa lompakollaan: boikotoimalla Modern Warfare 2:sta ja jättämällä sen kaupan hyllyyn pölyttymään. Miltä moninpeli loppujen lopuksi sitten tuntuu?
Ensimmäinen kokemus moninpelistä oli yllättävän positiivinen: valittiin sopiva pelimuoto ja peli etsi sopivan palvelimen. Muutaman kartan pelailemisen jälkeen systeemin toimintaan saattoi olla suhteellisen tyytyväinen. Kortin kääntöpuoli kuitenkin paljastui myöhemmin illalla, kun sopivaa palvelinta ei jostain syystä meinannut löytyä ja puolentoista tunnin aikana noin kuusi moninpeliä joko kaatui tai sitten loppui pelaajien poistuessa pelipalvelimelta. Mielenkiintoista oli myös se, että puolta ei voinut vaihtaa - joten puolten tasaväkisyyttä ei pystynyt korjaamaan. Tämä johtikin siihen, että häviävä joukkue yksi kerrallaan poistui pelipalvelimelta turhautumisensa vuoksi. Myös todella omituista "slow motion" lagia tapahtui muutamassa kartassa, jolloin peli pyöri kaikilla pelaajilla kuin hidastetusti, ainoastaan hetkellisesti palaten takaisin normaaliin nopeuteen. Tämä ilmeisesti johtui pelipalvelimen pitäjän alhaisesta frameratesta, joka sitten vaikutti kaikkiin pelaajiin samalla tavalla.
Pelin eteneminen oli myös hidasta: varsinkin Search & Destroyssa tuntui, että pelin etenemistä odotteli kauemmin kuin sai itse pelata. Tämä ei johtunut siitä, että olisi kuollut aina ensimmäisenä, vaan että ensin odoteltiin pelin alkua, sitten muiden pelaajien liittymistä palvelimelle ja joka roundin jälkeen kesti n. 10 sekuntia kun ihasteltiin scoreja ja "roundin ratkaisevaa tappoa".
Moninpelin kartat ovat keskinkertaisia. Kooltaan ne ovat sopivia näille pelaajamäärille, mutta jotenkin ne ovat jopa hieman liian monimutkaisia. Kartoissa on niin paljon taloja, kattoja, kulmia, ikkunoita, kujia sun muita elementtejä mistä vihollinen voi tulla, ettei niitä kaikkia pysty mitenkään edetessään tarkistamaan. Tämä johtaa camppimisen lisääntymiseen ja selkään ammutuksi tulemisen mahdollisuuden kasvamiseen, jotka eivät mielestäni mitenkään lisää pelinautintoa. Suoraan sanottuna pelipalvelimilla nähty camppimisen määrä on hurja. Myös häiriötekijöitä kartoissa on hieman liioiteltu. Jos kartassa ei sada vettä tai lunta, niin sieltä löytyy ikuisesti kipinöivä panssarivaunu, vähintäänkin miehen pituista kasvillisuutta tai muuta häiritsevää liikettä. Osa yksityiskohdista, kuten lentokentän metallinpaljastimet ovat hauskoja, eivätkä häiritse pelattavuutta, joten plussaa niistä. Karttoja on myös mukavan paljon ja suurin osa niistä kelpaisi hyvin kilpapelaamiseen. Tässä kahdeksan esimerkkiä karttadesignistä:
Sitten päästäänkin itse huijauksenestoon, toimiiko VAC2 luvatulla tavalla? No, pelipalvelimien tila on tällä hetkellä kuin villissä lännessä ja ensimmäiset VAC2:n kiertävät kooditkin taidettiin julkaista päivä pelin julkaisun jälkeen. Kaikki huijareita vastaan taistelua tukevat ominaisuudet kuten esimerkiksi demojen nauhoittaminen on otettu pois, joten koodareita on todella vaikea tunnistaa, jos he onnistuvat kiertämään VAC2:n - joka siis on jo aikaisemmin todistettu mahdolliseksi. Siihen kun vielä lisätään, ettei pelipalvelimelta voi potkia huijaavaa pelaajaa pois, vaikka sellaisen sattuisikin tunnistamaan, on soppa valmiina keitettäväksi.
Pelissä on todella paljon mahdollisuuksia muokata aseensa ja varusteensa oman mieltymyksensnsä mukaisesti. Yksinpelissä tämä on mukava lisä, mutta kun peliserverin pahin campperi saa käteensä heartbeat sensorin ja vaikkapa esim. claymoret ja stun-kranaatit, niin naaman palaminen varsinkin itsellä oli tosiasia. Rehellisen kaksintaistelun häviämisen vielä ymmärtää, mutta kun vihollinen on pelityyliltään ja aseistukseltaan täysin LAME, niin peli-ilo katoaa nopeasti. Kyseisellä pelitavalla pelaavia pelaajia löytyi valitettavasti useita kappaleita suurinpiirtein kaikilta palvelimilta.
Modern Warfare 2:ssa saavutuksista ei ole pulaa. Achievementtien lisäksi pelimenestyksestä palkitaan mm. arvomerkeillä, arvonimillä, unlockattavilla aseilla ja varustuksilla, killstreakeillä ja tietysti myös uusilla pelimoodeilla. Näin ollen peliä pääsee pelaamaan myös 3rd person viewistä, joka on mielenkiintoinen lisä normaaliin Call of Dutyn -pelityyliin tottuneille. Sinänsä pelimoodi ei muuta mitään, peliä vain ohjataan eri kuvakulmasta. Muutaman kerran sitä jaksoi kokeilla, eikä vastustajiakaan tuntunut löytyvän, joten tavalliseen pelityyliin paluu tapahtui varsin nopeasti.
Yksityispelien ystäville IW.net tarjoaa mahdollisuuden käynnistää oma pelipalvelin, omilla muokattavilla säännöillä ja peliin pääsee vain pelintekijän kutsulla. Säätövaraa onkin yllättävän paljon, mutta se ei silti poista sitä tosiseikkaa, että jollain pelaajalla on pingietu. Myöskin kutsumisessa oli tiettyjä ongelmia, ainakin i38 Modern Warfare 2 -turnauksen perusteella.
Yleisiä huomioita
Lean on poistettu - koska se ei sopinut peliin. Mitä? Kyseinen ominaisuushan sopi kaikista parhaiten juuri Call of Dutyihin ja kaipasinkin sitä useaan otteeseen varsinkin yksinpelin osalta. Olenkin melkein valmis yhtymään joukkoon, jotka väittävät kyseisen ominaisuuden poistumisen selittyvän sillä, että konsoliohjaimen napit loppuivat kesken.
Kun PC-pelaajat eivät saaneet haluamiaan ominaisuuksia - he kaivoivat ne itse esille. Kuten MW2-uutisistamme voitte lukea, on peli saatu totaaliseen kaaokseen. Tiedostoja voi muokkailla lähes oman mielihalunsa mukaisesti ja näin ollen tasapuolisesta pelikokemuksesta ei voi edes puhua. Mielenkiinnolla odotamme, mikä on Infinity Wardin reaktio näihin viime päivien tapahtumiin.
Yhteenveto
Yksinpeli itsessään on hyvinkin tunnelmallinen ja toimiva, niin kuin aikaisemmassakin Modern Warfaressa. Juoni on hyvä ja viihdyttävä, vaikkakin hieman sekava. Moninpelissä ollaan menty metsään ja ryminällä: PC:stä on yritetty tehdä konsolia, vaikka PC on ollut aina vahvana moninpelin osalta. Tällä hetkellä voisin kuvailla moninpelin tilaa yhdellä sanalla: katastrofaalinen.
Yksinpeli:
Plussat [+] +Juoni +Vaihtelevaisuus +Pelin kauneus +Haastavuus | Miinukset [-] -Konsolimaisuus |
Arvosana: 4/5
Moninpeli:
Plussat [+] +Helppo aloittaminen +Saavutukset ja ansiomerkit +Kartat | Miinukset [-] -Dedicated servujen puuttuminen -Klaanituen puuttuminen -Huijareiden estosysteemit eivät toimi -Konsolimaisuus -Kartat -Kanssapelaajat |
Arvosana: 1/5
Kokonaisarvosana: 5/10
MAINOS
MAINOS
<<123>>
17.11.2009 10:57
#1
Eniten harmittaa kuinka hyvä peli tämä olisi voinut olla, iwnet servusysteemi lagaa varmaan 4x enemmän kuin dedi servut.. ja puhuvat smoother gameplaysta..
Kaikki ongelmat olisi kuitenkin aika helposti korjattavissa esim. 1.1 patchiin. Multiplayer kartat ovat ehdoton plussa, cod4 kartat olivat omasta mielestä ykstoikkoisia jos vertaa esim. cod2 karttoihin.
17.11.2009 11:51
#2
Tosiaan vieläkin tuo mp kismittää älyttömästi. Sp tosin on aivan mahtava, pituudesta en voi sanoa tosin mitään. Toivo elää että IW:n pojat tajuaa virheensä ja jos korjaavat tämän serveri kaaoksen niin pelin ostoon kyllä lähen. :)
Tosin nyt ku oon lukenu enemmän niin kyllä tuossa mp:ssäkin jotain plussaa on mitä kaipasin jo CoD4:ssa.
esim. se että saa 2 "lisälaitetta" (whatever) niin samaan aikaan aseeseen perkin avulla, tupla pistoolit, last standissa voi liikkua. Ja jotain siine päin. Katellaan.
17.11.2009 12:04
#3
Huomasitteko muuten että tossa CallSing jutussa on käytössä se "Valtion lippu"-versio!?
17.11.2009 12:32
#4
E2: niin ja onnee niille, jos peliin tulee dedituki sun muu. VAC kun on kyseessä niin on se hieno pelailla epärehtejä pelaajia vastaan.
17.11.2009 12:55
#5
17.11.2009 13:01
#6
Hemmetin hyvä arvostelu. Ainakin puututtiin pieniin kohtiin ja kehitys parannuksia ehdoteltu aika paljon.
17.11.2009 13:51
#7
17.11.2009 13:57
#8
Team: SAMCRO / REAPER
17.11.2009 14:33
#9
Peli on siis täysin P:tä joka on kauniissa paketissa ja joka ratsastaa vain aikaisempien sarjan pelien menestyksen siivellä.
Miksi ihmeessä pitää konsolipelaaminen sotkea PC pelaamiseen kun kyseessä on täysin 2 eri maailmaa. Ei kaikkien hel***** tarvitse olla samanlaisia.
Konsoleissa ei ole säätömahdollisuuksia eikä niitä siellä tarvitsekaan kun kaikilla on täysin samat laitteen käytössä. En ole ainakaan kuullut että jollain olisi vielä viritettyä PS3 konsolia 4 näytönohjaimella ja fps on 250 ??
Pc maailmassa kaikilla ei ole halua tai rahaa satsata kovaa vauhtia kehittyviin komponentteihin. Joten olikin täysin järjetön ajatus ladata eteen peli jossa cfg. säätäminen on miltei mahdottomuus.
Mielestäni juuri osa PC pelaamisen hienouksia on se että voit itse perehtyä pelin ominaisuuksiin ja säätää niitä saadaksesi paremman pelikokemuksen.
On todella vaikea ymmärtää mitä on liikkunut pelinkehittäjien mielessä tämän tehdessään. Joku viisas on joskus sanonut, että jotain joka ei ole rikki ei tarvitse korjata.
Poikkeusa vahvistaa säännön. Tässä mentiin metsään ja huolella.
Odotin todella innolla uutta Cod pelia ja odotin paljon IW:ltä joka ei ole ennen pettänyt. Ja Treyarchin WaW kusasun jälkeen todella toivoin että oltaisiin palattu kunnon pelin pariin mutta....
Loppukaneettina: ,,!,, --> Infinity Ward
17.11.2009 14:46
#10
Ihan asiaa oli arvostelussa, mutta kyllä kuitenkin multiplayer tulee saamaan päivityksiä, että nostaisin oman tuomioni 3/5 multiplayer osiosta. Sisältöä on sen verran ja pelattavaa sekä tietysti voi aina sen privan tehdä, kun niitä kavereita alkaa steamin verkostoon kerääntymään aikalailla.
Nostat multiplayer arvosanaa sillä perusteella että se _saattaa_ parantua tulevaisuudessa? Mielenkiintoinen tapa ajatella.
Team: =BFP=
17.11.2009 15:05
#11
Mutta PC-veriosta on poistettu Lean? Mitä ihmettä se oikein meinaa?
17.11.2009 15:18
#12
Team: Paranoia
17.11.2009 15:24
#13
17.11.2009 15:29
#14
17.11.2009 15:40
#15
17.11.2009 15:45
#16
Identtiset pelit olleet arvostelussa ja toinen sai hävyttömästi vähemmän kuin toinen?
Sen identtisyyden takia just saikin vähemmän.
Team: =BFP=
17.11.2009 16:01
#17
Identtiset pelit olleet arvostelussa ja toinen sai hävyttömästi vähemmän kuin toinen?
Eli et edes vaivautunut lukemaan saati edes katsomaan onko esim. eri arvostelija tai käsitelläänkö tätä PC:n näkökulmasta!
17.11.2009 16:02
#18
Identtiset pelit olleet arvostelussa ja toinen sai hävyttömästi vähemmän kuin toinen?
Ajattelitko YHTÄÄN kirjottaessasi tot kommentti ? =E
17.11.2009 16:12
#19
17.11.2009 16:51
#20
Identtiset pelit olleet arvostelussa ja toinen sai hävyttömästi vähemmän kuin toinen?
Mainio kommentti.
Mielestäni jos pelit arvosteltaisiin tällä periaatteella kun tämä arvostelu on tehty, PC-pelit saisivat aina parempia pisteitä koska hiiri + näppis on jotain aivan muuta jos vertaa tattiohjaukseen.. tateilla ei paljon mitään nollarefleksihatuygösellol -suorituksia tehdä. PC = voitto FPS ja strategiapeleissä. Toisinsanoen artikkelin arvostelussa on näkynyt artikkelin tekijän odotukset peliltä ja pettymys.
Ja IW:n haukkujoille: Treyarch ei ole ikinä saanut tehtyä kilpapelattavia codeja (uo, cod3, waw).
<<123>>