Varsinkin näin e3-messujen aikaan eSports-skene kuohuu fanien, yhteisön jäsenten ja jopa casual-gamereiden mielipiteitä tulevaisuuden peleistä. Joidenkin mielestä tulevaisuus näyttää lupaavalta pelien kannalta, kun mitä mielenkiintoisinta proggista pukataan yleisön pieneen mieleen. Erikoista onkin, että ihmiset, jotka pelaavat hieman muita totisemmin ja pyrkivät olemaan parhaita, eivät jätä muille puheenvuoroa huudellessaan kuinka pelit jatkuvasti ovat enemmän pelaajaepäystävällisempiä ja muuttuvat rahanteoksi. Tai no, jos totta puhutaan, niin nämä henkilöt käyttävät ennemmin lauseita kuten: "V***u mitä kuraa, kaikki on nykyään rahastusta!" tai "Miksi nykyään ei tehdä vaikeita pelejä?". Jokaisella toki on mielipiteensä ja sitä tulee arvostaa, mutta mikä siinä on, että mielipiteet eroavat nykyään niin paljon toisistaan.
Suomessa eSports-skene on pyörinyt lähinnä vanhempien pelien ympärillä ja tämän takia niille onkin ilmestynyt omat puolueet. Esimerkkinä: Jos pelaat Counter-Strikea, melko suurella varmuudella haukut Call of Duty -pelaajia. Suurin ihmetys itselleni tulee aina, kun ircissä jutellaan jostain uudesta pelistä, joka voisi mahdollisesti olla uusi kilpailullinen peli. Näissä tapauksissa aivan liian usein tämä kyseinen peli lytätään maahan ilman minkäännäköistä ennakkotietoa. Kun Brinkiä ei oltu vielä edes julkaistu Suomessa, vaan pelikuvaa näki vain ulkomaisista streameista, herrasväki uskalsi jo arvostella peliä mm. seuraavin sanoin: "hidas, kömpelö, ei kilpailullinen, ei tiimipohjainen, tylsä". Kaikki tämä 15 minuutin streamin perusteella. Haluaisinkin tietää, mikä pistää suomalaiset pelaajat niin helposti puolustuskannalle, kun puhutaan uusista peleistä?
Ihan työnikin perusteella joudun olemaan melko puolueeton näissä kaikissa asioissa, mutta kyllä olen aina ollut sitä mieltä, että pelaajat ovat kollektiivi, eikä mikään hajanainen joukko tappelevia poliitikkoja. Ainut tapa, jolla voimme oikeastaan edes saada uusia kunnollisia eSports-pelejä on, että tuemme pelien tekijöitä kehittävällä kritiikillä, eikä bashaamisella. Oikeastaan yksikään peli ei tule ikinä olemaan valmis suureksi turnauspeliksi tai maailmanvalloittajaksi heti julkaisussa. Tämä on selvästi sellainen asia, minkä monet ihmiset ovat unohtaneet.
Me pelaajat olemme niin turvallisesti tukeutuneet vanhoihin hyviin peleihin, että unohdamme sen ajan, jolloin ne olivat täynnä bugeja ja tasapainottomuuksia. Useat näistä peleistä eivät olleet täysin valmiita muutaman ensimmäisen vuoden aikana, mutta kun aika on kullannut muistot, ihmiset olettavat uuden julkaistun pelin olevan täydellinen suoraan julkaisussa. Nämä "vanhat kunnon" pelit eivät olisi ikinä saavuttaneet sitä asemaa, missä ne nyt ovat, ilman pelaajien tukea ja kritiikkiä. Jos haluamme jostain pelistä uuden kilpailullisen pelin, meidän tulee antaa sille mahdollisuus ja tukea sitä parhaalla mahdollisella tavalla. Palaute ja kritiikki edistävät tätä maailmaa kaikissa asioissa. Tietenkään emme sille mitään mahda, jos pelintekijät eivät päivitä peliä tai eivät luota yhteisön sanaan, mutta silloin sen voi sivuttaa ja odottaa uutta tulokasta. Montakohan turnauspeliä olisi olemassa, jos olisimme antaneet kaikille peleille mahdollisuuden kehittyä ennen sen dissaamista.
Emme voi olettaa jokaisen pelin ja pelinkehittäjän tavoittelevan eSports-asemaa ja tällaiset on yleensä erittäin helppo tunnistaa. Nykymaailmassa kaikki pelit kehittyvät enemmän tai vähemmän Internetin puolelle ja sen takia ihmisille on tullut oletuksena mieleen, että jos pelissä on moninpeli, sen täytyy olla luotu toimimaan täysin balanssissa kilpailullisesti. Näin asiat eivät todellakaan ole. Useimmiten tarkoituksena on vain viihdyttää pelaajia ja nykyään siihen sarjaan kuuluu myös moninpelejä. Alun perinkin pelaaminen aloitetaan sen viihdyttävyyden ansiosta. Minkä ihmeen takia niin monet ihmiset eivät osaa enää erottaa viihdykettä potentiaalisesta kilpapelistä.
Tulevaisuus näyttää eSportsin kannalta erittäinkin valoisalta ja sitä se aivan varmasti tulee olemaan myös Suomessa. Toivon skenen kannalta, että ihmiset tulisivat paljon avoimemmiksi uusien pelien suhteen. Alan kehitystä ei voi pysäyttää siinä liikkuvien suurien rahamäärien vuoksi, mutta suuntaa on mahdollista hallita. eSports on kasvava laji ja sen kasvua voi ruokkia henkilökohtaisilla teoilla. Pyydänkin, että seuraavan kerran kun näette eSports-skeneen mukaan pyrkivän pelin, älkää bashatko sitä heti lyttyyn. Ottakaa se vastaan positiivisin mielin ja antakaa pelintekijöille palautetta jatkokehityksen kannalta.
Ville Virta
Kirjoittaja on Suomen elektronisen urheilun liiton toiminnanjohtaja
Tuntuu kuin pelimaailma olisi yhtäkkiä jakautunut kahtia: casual-gamerit ja pro-gamerit. Missä vaiheessa pelien ystävät alkoivat pyllistää toisilleen? Ei kovinkaan kauan sitten oli vielä aika, jolloin olimme iloisia, kun julkaistiin hyvä peli ja tyydyimme saamaamme tuotteeseen. Oli peli sitten tarkoituksella kilpailukykyinen tai ei, keksimme aina tavan haastaa itsemme ja toisemme näissä peleissä, vaikka ne eivät tämän ajan mittapuun mukaan eSports-pelejä olleetkaan. Tietenkin kun eSports standardisoituu, pelaajien pitääkin miettiä asioita, kuten "Mikä tekee hyvän eSports pelin" ja "Miten tätä voisi kehittää". Itse ihmettelen, minkä takia pelaajat rupeavat kynimään toisiaan, kun joku peli ei miellytä. Uskon, että varsinkin tulevaisuudessa eSports tulee olemaan tärkeä osa Suomen ja ehkä koko maailman urheilukulttuuria ja juuri tämän takia meidän tulisi puhaltaa yhteen hiileen. |
Suomessa eSports-skene on pyörinyt lähinnä vanhempien pelien ympärillä ja tämän takia niille onkin ilmestynyt omat puolueet. Esimerkkinä: Jos pelaat Counter-Strikea, melko suurella varmuudella haukut Call of Duty -pelaajia. Suurin ihmetys itselleni tulee aina, kun ircissä jutellaan jostain uudesta pelistä, joka voisi mahdollisesti olla uusi kilpailullinen peli. Näissä tapauksissa aivan liian usein tämä kyseinen peli lytätään maahan ilman minkäännäköistä ennakkotietoa. Kun Brinkiä ei oltu vielä edes julkaistu Suomessa, vaan pelikuvaa näki vain ulkomaisista streameista, herrasväki uskalsi jo arvostella peliä mm. seuraavin sanoin: "hidas, kömpelö, ei kilpailullinen, ei tiimipohjainen, tylsä". Kaikki tämä 15 minuutin streamin perusteella. Haluaisinkin tietää, mikä pistää suomalaiset pelaajat niin helposti puolustuskannalle, kun puhutaan uusista peleistä?
Ihan työnikin perusteella joudun olemaan melko puolueeton näissä kaikissa asioissa, mutta kyllä olen aina ollut sitä mieltä, että pelaajat ovat kollektiivi, eikä mikään hajanainen joukko tappelevia poliitikkoja. Ainut tapa, jolla voimme oikeastaan edes saada uusia kunnollisia eSports-pelejä on, että tuemme pelien tekijöitä kehittävällä kritiikillä, eikä bashaamisella. Oikeastaan yksikään peli ei tule ikinä olemaan valmis suureksi turnauspeliksi tai maailmanvalloittajaksi heti julkaisussa. Tämä on selvästi sellainen asia, minkä monet ihmiset ovat unohtaneet.
Me pelaajat olemme niin turvallisesti tukeutuneet vanhoihin hyviin peleihin, että unohdamme sen ajan, jolloin ne olivat täynnä bugeja ja tasapainottomuuksia. Useat näistä peleistä eivät olleet täysin valmiita muutaman ensimmäisen vuoden aikana, mutta kun aika on kullannut muistot, ihmiset olettavat uuden julkaistun pelin olevan täydellinen suoraan julkaisussa. Nämä "vanhat kunnon" pelit eivät olisi ikinä saavuttaneet sitä asemaa, missä ne nyt ovat, ilman pelaajien tukea ja kritiikkiä. Jos haluamme jostain pelistä uuden kilpailullisen pelin, meidän tulee antaa sille mahdollisuus ja tukea sitä parhaalla mahdollisella tavalla. Palaute ja kritiikki edistävät tätä maailmaa kaikissa asioissa. Tietenkään emme sille mitään mahda, jos pelintekijät eivät päivitä peliä tai eivät luota yhteisön sanaan, mutta silloin sen voi sivuttaa ja odottaa uutta tulokasta. Montakohan turnauspeliä olisi olemassa, jos olisimme antaneet kaikille peleille mahdollisuuden kehittyä ennen sen dissaamista.
Emme voi olettaa jokaisen pelin ja pelinkehittäjän tavoittelevan eSports-asemaa ja tällaiset on yleensä erittäin helppo tunnistaa. Nykymaailmassa kaikki pelit kehittyvät enemmän tai vähemmän Internetin puolelle ja sen takia ihmisille on tullut oletuksena mieleen, että jos pelissä on moninpeli, sen täytyy olla luotu toimimaan täysin balanssissa kilpailullisesti. Näin asiat eivät todellakaan ole. Useimmiten tarkoituksena on vain viihdyttää pelaajia ja nykyään siihen sarjaan kuuluu myös moninpelejä. Alun perinkin pelaaminen aloitetaan sen viihdyttävyyden ansiosta. Minkä ihmeen takia niin monet ihmiset eivät osaa enää erottaa viihdykettä potentiaalisesta kilpapelistä.
Tulevaisuus näyttää eSportsin kannalta erittäinkin valoisalta ja sitä se aivan varmasti tulee olemaan myös Suomessa. Toivon skenen kannalta, että ihmiset tulisivat paljon avoimemmiksi uusien pelien suhteen. Alan kehitystä ei voi pysäyttää siinä liikkuvien suurien rahamäärien vuoksi, mutta suuntaa on mahdollista hallita. eSports on kasvava laji ja sen kasvua voi ruokkia henkilökohtaisilla teoilla. Pyydänkin, että seuraavan kerran kun näette eSports-skeneen mukaan pyrkivän pelin, älkää bashatko sitä heti lyttyyn. Ottakaa se vastaan positiivisin mielin ja antakaa pelintekijöille palautetta jatkokehityksen kannalta.
Ville Virta
Kirjoittaja on Suomen elektronisen urheilun liiton toiminnanjohtaja
MAINOS
MAINOS
<<12>>
Team: Croc*
11.06.2011 11:55
#1
11.06.2011 13:55
#2
PC-puoli on jo kuollut uusien pelien osalta ja edes BF3 ei tule sitä suuntaa muuttamaan. Olenko väärässä? Täytyy meinaan myöntää, että ekaa kertaa epäröin sanoessani niin.
11.06.2011 14:01
#3
PC-puoli on jo kuollut uusien pelien osalta ja edes BF3 ei tule sitä suuntaa muuttamaan.
Aivan taatusti PC-puoli kuolee kun lytätään jokainen peli mikä tulee markkinoille. Itse asiassa meidän oma käytös johtaa sen kuolemiseen. Eihän sitä tiedä vaikka joku uusi pelitalo tulevaisuudessa alkaisi tuottamaan juuri pelejä jotka sopeutuisivat kilpapelaamiseen loistavasti?
11.06.2011 14:25
#4
PC-puoli on jo kuollut uusien pelien osalta ja edes BF3 ei tule sitä suuntaa muuttamaan.
Aivan taatusti PC-puoli kuolee kun lytätään jokainen peli mikä tulee markkinoille. Itse asiassa meidän oma käytös johtaa sen kuolemiseen. Eihän sitä tiedä vaikka joku uusi pelitalo tulevaisuudessa alkaisi tuottamaan juuri pelejä jotka sopeutuisivat kilpapelaamiseen loistavasti?
Tätä juuri Raitzer yritti kertoa. Älkää haukkuko maanrakoon jokaista peiliä, jonka näette. Varsinkaan, jos sitä ei ole edes julkaistu vielä.
11.06.2011 14:27
#5
Monet kitinät, marinat ja jopa vitutuksen purkauksen johtuvat hyvin pitkälti siitä että pelit käännetään konsoleilta pc:lle ja kaikkihan tietää mitä siitä seuraa. Sekasortoinen tekele joka ei istu pc:lle edes 4 promillen kännissä vaikka kuinka koittaisi.
BF3 on pitkästä aikaa fps-peli joka on nimenomaan suunnattu pc-pelaajille ja toivoa sopii että siitä tulisi uusi peli myös kilpapelaamisen saralle, vaikka ei vielä niin valoisalta se puoli näytäkkään.
11.06.2011 15:06
#6
Team: *CoF* [CoF]
11.06.2011 16:14
#7
PC-puoli on jo kuollut uusien pelien osalta ja edes BF3 ei tule sitä suuntaa muuttamaan.
Aivan taatusti PC-puoli kuolee kun lytätään jokainen peli mikä tulee markkinoille. Itse asiassa meidän oma käytös johtaa sen kuolemiseen. Eihän sitä tiedä vaikka joku uusi pelitalo tulevaisuudessa alkaisi tuottamaan juuri pelejä jotka sopeutuisivat kilpapelaamiseen loistavasti?
Tätä juuri Raitzer yritti kertoa. Älkää haukkuko maanrakoon jokaista peiliä, jonka näette. Varsinkaan, jos sitä ei ole edes julkaistu vielä.
Pelin voi kyllä puolestani lytätä maanrakoon jos se tullaan myös julkaisemaan konsoleille. Silloin on kyse viihdepelista - ei mahdollisesti eSporstiin soveltuvasta PC-pelistä.
11.06.2011 17:15
#8
PC-puoli on jo kuollut uusien pelien osalta ja edes BF3 ei tule sitä suuntaa muuttamaan.
Aivan taatusti PC-puoli kuolee kun lytätään jokainen peli mikä tulee markkinoille. Itse asiassa meidän oma käytös johtaa sen kuolemiseen. Eihän sitä tiedä vaikka joku uusi pelitalo tulevaisuudessa alkaisi tuottamaan juuri pelejä jotka sopeutuisivat kilpapelaamiseen loistavasti?
Tätä juuri Raitzer yritti kertoa. Älkää haukkuko maanrakoon jokaista peiliä, jonka näette. Varsinkaan, jos sitä ei ole edes julkaistu vielä.
Pelin voi kyllä puolestani lytätä maanrakoon jos se tullaan myös julkaisemaan konsoleille. Silloin on kyse viihdepelista - ei mahdollisesti eSporstiin soveltuvasta PC-pelistä.
Hmm, kyllä cod4:kin julkaistiin konsoleille ja se on toiminut aivan hyvin Pc-puolen eSports pelinä. Plus urheilu- ja tappelupelit julkaistaan pc:ille sekä konsoleille ja ne on hyviä eSports pelejä, rallipelejä unohtamatta!
11.06.2011 18:03
#9
PC-puoli on jo kuollut uusien pelien osalta ja edes BF3 ei tule sitä suuntaa muuttamaan.
Aivan taatusti PC-puoli kuolee kun lytätään jokainen peli mikä tulee markkinoille. Itse asiassa meidän oma käytös johtaa sen kuolemiseen. Eihän sitä tiedä vaikka joku uusi pelitalo tulevaisuudessa alkaisi tuottamaan juuri pelejä jotka sopeutuisivat kilpapelaamiseen loistavasti?
Tätä juuri Raitzer yritti kertoa. Älkää haukkuko maanrakoon jokaista peiliä, jonka näette. Varsinkaan, jos sitä ei ole edes julkaistu vielä.
Pelin voi kyllä puolestani lytätä maanrakoon jos se tullaan myös julkaisemaan konsoleille. Silloin on kyse viihdepelista - ei mahdollisesti eSporstiin soveltuvasta PC-pelistä.
Hmm, kyllä cod4:kin julkaistiin konsoleille ja se on toiminut aivan hyvin Pc-puolen eSports pelinä. Plus urheilu- ja tappelupelit julkaistaan pc:ille sekä konsoleille ja ne on hyviä eSports pelejä, rallipelejä unohtamatta!
Krhm, " cod4:kin".... joka julkaistiin 2007. Tämän jälkeen tullut 3 CoD:a joista yksikään ei ole yltänyt kilpapeluun tasolle, puhumattakaan nyt muista fps-peleistä. Eiköhän tässä kohtaa kuuluva, äänekäs kritiikki, vaikkakin vielä julkaisemattomasta pelistä, ole aiheellista kun pc-pelaajia on kustu silmään kohta 4 vuotta?
Kun 4 vuoden aikana joka kerta kun uusi peli julkaistiin, pelaajien odotukset olivat korkealla " josko se peli NYT toimisi" niin mitä sieltä tulikaan?
Joka vuosi huonommin toteutettu ja ns. tyhmennetty peli jota pelatessaan pc- pelaajan verenpaine nousee uusiin sfääreihin koska on pitänyt peli saada helpommin lähestyttäväksi niin ei sitä kukaan täyspäinen jaksa olla positiivinen enää.
Meillä päin sitä kutsutaan jo tyhmyydeksi jos ei tuossa ajassa ole jo oppinut ja sisäistänyt pelitalon luomaa " strategiaa" jossa pc-pelaajalla ei ole tilaa saatikka että kuunneltaisiin kentältä tulevaa viestiä.
Team: *CoF* [CoF]
11.06.2011 18:19
#10
PC-puoli on jo kuollut uusien pelien osalta ja edes BF3 ei tule sitä suuntaa muuttamaan.
Aivan taatusti PC-puoli kuolee kun lytätään jokainen peli mikä tulee markkinoille. Itse asiassa meidän oma käytös johtaa sen kuolemiseen. Eihän sitä tiedä vaikka joku uusi pelitalo tulevaisuudessa alkaisi tuottamaan juuri pelejä jotka sopeutuisivat kilpapelaamiseen loistavasti?
Tätä juuri Raitzer yritti kertoa. Älkää haukkuko maanrakoon jokaista peiliä, jonka näette. Varsinkaan, jos sitä ei ole edes julkaistu vielä.
Pelin voi kyllä puolestani lytätä maanrakoon jos se tullaan myös julkaisemaan konsoleille. Silloin on kyse viihdepelista - ei mahdollisesti eSporstiin soveltuvasta PC-pelistä.
Hmm, kyllä cod4:kin julkaistiin konsoleille ja se on toiminut aivan hyvin Pc-puolen eSports pelinä. Plus urheilu- ja tappelupelit julkaistaan pc:ille sekä konsoleille ja ne on hyviä eSports pelejä, rallipelejä unohtamatta!
Siis... en nyt lähde mitenkään mollaamaan, mutta mielestäni urheilu-/tappelupelit on nimenomaan vain ja ainoastaan pelejä jotka tulisi julkaista konsoleille. NHL, NFL, FIFA ym ovat omiaan pelkästään konsoleille ja noita varten pelkästään hankkisin konsolin.
COD4 konsolilla - tai ylipäänsä FPS- pelit konsolilla ovat perseestä.
En tiedä mitä tällä "eSportsilla" ylipäänsä haetaan, mutta jos otetaan mukaan COD 4 esimerkiksi tähän "esportsiin" niin tulisi myös sitten ottaa huomioon nämä alustat. Mielestäni konsoleilla jos puhutaan tästä asiasta niin niillä pystyisi vain kilpailemaan noilla NHL, NFL, FIFA, NBS - peleissä.
Mutta jos halutaan sitten ottaa myös mukaan FPS:t niin todellakaan ei pelikehittäjien pitäisi tunkea noita pelejä joka vitun alustalle.
Kehittäisivät FPS:t pelkästään PC:lle niin niistä tulisikin jotain, eikä tuolloin tule pelistä mitenkään matsikelpoista kun aletaan peli suunnittelemaan konsolille ja sitten se käännetään PC:lle.
Suunnan pitäisi olla täysin päinvastainen, sillä kun ottaa huomioon PC-kokoonpanojen erilaisuuden niin siitä ei vain yksinkertaisesti tule mitään kun konsolille (jotka kaikki ovat samanlaisia) aletaan kääntää peliä koneelle, joita on miljoonia yhdistelmiä ympäri maailmaa.
Noh, tämän käsittääkin toisaalta peliyhtiöiden kannalta, että on helppo tehdä peli kun tietää millaiselle kokoonpanolle se tulee - eli tietää jokaisen tulevan pelaajan koneen resurssit.
Sitten kun tämä paska pitäisi kääntää muotoon, jonka kaikkia komponenttejä ei tiedetä, vaan niitä pitää arvuutella... niin tulos on toimimaton peli, josta ei saa sitten oikein mitenkään peliä, joka toimisi tasapuolisesti kaikilla.
Pahoittelen kirosanoja tekstissä, mutta mielestäni kyllä pelkästään pitäisi erotella konsolipelit ja PC-pelit erikseen.
Erotteluna voisi kärjistää: yhtäkään FPS-peliä ei tuoteta konsolille ja yhtäkään urheilupeliä ei tuotettaisi PC:lle.
Ja vielä tarkennuksena esim, ralli, formula ym "autourheilu" ei ole urheilua kuten ei myöskään golf ym, jossa ei tule oikeasti harrastettuna hikeä pintaan. Tälläiset pelit mielestäni voi julkaista molemmille alustoille.
Team: [KG]
11.06.2011 20:37
#11
Mitään tälläistä ei kuitenkaan tapahtunut. Mitään huimaa edistystä ei tapahtunut, grafiikkakorttien värimaailma lisääntyi ja pelattavuus nopeutui, se ei kuitenkaan mielestäni riitä. Innovatiivisuus, nykyhenkinen kapitalismi ja mielen köyhyys ajaa suurien pelitalojen nykylinjaa. "voittoa tavoittelemattomat" firmat sanovat että -emme tee tätä rahan takia, silti alihankintafirmat ja rahoittajat ovat pörssiyhtiöitä jotka ovat huomanneet avaruusajan lapsien pelaavan konsoleilla ja tietokoneilla enemmän kuin koskaan ja suunta on nouseva. Aasinsiltana voidaan pelikehitystä ja markkinointia verrata puhelinbisnekseen. Joka vuosi tulee uusi malli, ulkoisesti sama vehje kun edellisen vuoden malli. Sisällöltään vain käyttöliittymään on lisätty värejä ja isoja objekteja. Käynnistäminen on muutaman sekunnin nopeampaa ja ohjelmistoon on lisätty ohjelmistoja joita on totuttu näkemään jo vuosien ajan tietokoneissa. Mitään uutta ja mullistavaa ei kuitenkaan ikinä tule, hinta kuitenkin pysyy samana ja vanha "romu" kehoitetaan vaihtamaan uuteen ja vanhaan ei enää tehdä päivityksiä tai huolehdita kuluttajan tarpeista muutenkaan.
EN MAKSA LADASTA MERSUN HINTAA VAIKKA SIINÄ OLISI NAVIGAATTORI KAUPANPÄÄLLE.
Jos otan nykyesimerkkinä paljon puhutut MW3 ja BF3 niin kyllä BF3 tarjoaa frostbite 2 mootorin "uutta" Lupaa tukea konsoleita ja PC pelaamista niin casualina kuin klaanimuotonakin, KYLLÄ. Antaa maksullista sisältöä, mutta ei anna sen vaikuttaa pitkänlinjan pelikokemukseen *Aplodeja* PC suunnannäyttäjä, kyllä teknisesti älykkäin ratkaisu, siitä se kehitys peleissä lähtee HYVÄ!!
Sitten MW3.. Sama moottori... BOOO IWnet, tai ehkä jopa dedit.. Niin oisko taas gameservers ja Suomessa esim ei ainuttakaan palveluntarjoajaa... BOO Maksullinen sisältö... BOOOOOO! Juoni.. Yksinpelissä ok, mutta ilman MITÄÄN uutta graafisten yms komponenttien suhteen ISO BOOO! Ehkä activisonin pitäisi alkaa tekemään pelejä vain konsoleille eikä loukata PC pelaajien älykkyyttä, se voisi olla paras ratkaisu. Kas konsolit ei saa komponenttipäivityksiä joka vuosi kuten PC joten ymmärrän hyvin että ipanoille myydään paskaa... Soz siis Jonneille XD
12.06.2011 12:30
#12
Siis... en nyt lähde mitenkään mollaamaan, mutta mielestäni urheilu-/tappelupelit on nimenomaan vain ja ainoastaan pelejä jotka tulisi julkaista konsoleille. NHL, NFL, FIFA ym ovat omiaan pelkästään konsoleille ja noita varten pelkästään hankkisin konsolin.
Mihin perustat tän väitteen? Pad-ohjaimia on myös PC:lle.
Team: *CoF* [CoF]
12.06.2011 14:33
#13
Siis... en nyt lähde mitenkään mollaamaan, mutta mielestäni urheilu-/tappelupelit on nimenomaan vain ja ainoastaan pelejä jotka tulisi julkaista konsoleille. NHL, NFL, FIFA ym ovat omiaan pelkästään konsoleille ja noita varten pelkästään hankkisin konsolin.
Mihin perustat tän väitteen? Pad-ohjaimia on myös PC:lle.
Esimerkiksi NHL2009 on AIVAN erilaisia eri alustoilla.
Huomattavasti parempi konsolilla.
Mitä sitten vaikka padeja on PC:lle ? Mulla niitä on 3, mutta eivät tee mitenkään pelistä edes samanveroista konsoliin verrattuna.
Ja tässä ei ollut kyse väitteestä vaan mielipiteestäni, opettele lukemaan.
12.06.2011 15:39
#14
Siis... en nyt lähde mitenkään mollaamaan, mutta mielestäni urheilu-/tappelupelit on nimenomaan vain ja ainoastaan pelejä jotka tulisi julkaista konsoleille. NHL, NFL, FIFA ym ovat omiaan pelkästään konsoleille ja noita varten pelkästään hankkisin konsolin.
Mihin perustat tän väitteen? Pad-ohjaimia on myös PC:lle.
Esimerkiksi NHL2009 on AIVAN erilaisia eri alustoilla.
Huomattavasti parempi konsolilla.
Mitä sitten vaikka padeja on PC:lle ? Mulla niitä on 3, mutta eivät tee mitenkään pelistä edes samanveroista konsoliin verrattuna.
Ja tässä ei ollut kyse väitteestä vaan mielipiteestäni, opettele lukemaan.
Oletin että nekin käännetään vaan sellasenaan niinkun muut pelit mutta jos kerta PC:lle tehdään joku täysin erillinen huonompi versio niin tiedä sitten. Jos se peli on täysin sama niin eihän sillä oo mitään vaikutusta että pelaako sen konsolilla vai PC:llä. Sama Xbox-padi kourassa on kumminkin. PC:llä voi peräti saada parempaa grafiikkaa kun konsoleilla (ainakin paremman reson).
Team: *CoF* [CoF]
12.06.2011 15:55
#15
Siis... en nyt lähde mitenkään mollaamaan, mutta mielestäni urheilu-/tappelupelit on nimenomaan vain ja ainoastaan pelejä jotka tulisi julkaista konsoleille. NHL, NFL, FIFA ym ovat omiaan pelkästään konsoleille ja noita varten pelkästään hankkisin konsolin.
Mihin perustat tän väitteen? Pad-ohjaimia on myös PC:lle.
Esimerkiksi NHL2009 on AIVAN erilaisia eri alustoilla.
Huomattavasti parempi konsolilla.
Mitä sitten vaikka padeja on PC:lle ? Mulla niitä on 3, mutta eivät tee mitenkään pelistä edes samanveroista konsoliin verrattuna.
Ja tässä ei ollut kyse väitteestä vaan mielipiteestäni, opettele lukemaan.
Oletin että nekin käännetään vaan sellasenaan niinkun muut pelit mutta jos kerta PC:lle tehdään joku täysin erillinen huonompi versio niin tiedä sitten. Jos se peli on täysin sama niin eihän sillä oo mitään vaikutusta että pelaako sen konsolilla vai PC:llä. Sama Xbox-padi kourassa on kumminkin. PC:llä voi peräti saada parempaa grafiikkaa kun konsoleilla (ainakin paremman reson).
Pelit kun eivät ikinä ole samat konsolilla ja pc:llä.
Kärjistäen voisi sanoa, että ovat kuin yö ja päivä.
Kannattaa perehtyä asiaan. Miten saat esim nopeatempoisen FPS:n toimimaan konsolilla samoin kuin PC:llä ? Kokeileppa jotain peliä pädillä ja sitten PC:llä ja tule sitten perustelemaan lisää...
13.06.2011 04:25
#16
Siis... en nyt lähde mitenkään mollaamaan, mutta mielestäni urheilu-/tappelupelit on nimenomaan vain ja ainoastaan pelejä jotka tulisi julkaista konsoleille. NHL, NFL, FIFA ym ovat omiaan pelkästään konsoleille ja noita varten pelkästään hankkisin konsolin.
Mihin perustat tän väitteen? Pad-ohjaimia on myös PC:lle.
Esimerkiksi NHL2009 on AIVAN erilaisia eri alustoilla.
Huomattavasti parempi konsolilla.
Mitä sitten vaikka padeja on PC:lle ? Mulla niitä on 3, mutta eivät tee mitenkään pelistä edes samanveroista konsoliin verrattuna.
Ja tässä ei ollut kyse väitteestä vaan mielipiteestäni, opettele lukemaan.
Oletin että nekin käännetään vaan sellasenaan niinkun muut pelit mutta jos kerta PC:lle tehdään joku täysin erillinen huonompi versio niin tiedä sitten. Jos se peli on täysin sama niin eihän sillä oo mitään vaikutusta että pelaako sen konsolilla vai PC:llä. Sama Xbox-padi kourassa on kumminkin. PC:llä voi peräti saada parempaa grafiikkaa kun konsoleilla (ainakin paremman reson).
Pelit kun eivät ikinä ole samat konsolilla ja pc:llä.
Kärjistäen voisi sanoa, että ovat kuin yö ja päivä.
Kannattaa perehtyä asiaan. Miten saat esim nopeatempoisen FPS:n toimimaan konsolilla samoin kuin PC:llä ? Kokeileppa jotain peliä pädillä ja sitten PC:llä ja tule sitten perustelemaan lisää...
Puhe oli urheilu yms padipeleistä... Ja kyllähän se nopeetemponen hiirimäiske tahmeeks padihinkkaukseks muuttuu kun ohjainta vaihtaa. CoD:BO tukee PC:lläkin xboxin padia.
13.06.2011 16:17
#17
Hyvä esimerkki oli muuten homefrontti tos syrjimises. Bc2 himoilijan kanssa tunti pelattiin niin peli oli hänen mielestään paska eikä sillä ollut mitään tulevaisuutta eikä tue ees dx11. Noh, ei voi pakottaa vaihtaa tietenkää.
13.06.2011 16:29
#18
PC-puoli on jo kuollut uusien pelien osalta ja edes BF3 ei tule sitä suuntaa muuttamaan.
Aivan taatusti PC-puoli kuolee kun lytätään jokainen peli mikä tulee markkinoille. Itse asiassa meidän oma käytös johtaa sen kuolemiseen. Eihän sitä tiedä vaikka joku uusi pelitalo tulevaisuudessa alkaisi tuottamaan juuri pelejä jotka sopeutuisivat kilpapelaamiseen loistavasti?
Omasta mielestäni näin ei tule koskaan tapahtumaan, tai sitten kyseessä on jonkin sortin hyväntekeväisyyttä :D. Kilpapelaajat eivät tunnetusti vaihda peliään turhan usein, johtuen että haluavat hallita sen "oman" pelin. Pelitalot tavoittelevat liikeyrityksinä voittoa, peliä jota mahdollisesti pieni rajattu porukka pelaa kilpailumielessä 5 vuotta, ei ole taloudellisesti kovinkaan kannattava ratkaisu. Pieni porukka siinä mielessä, että suhteutettuna koko pelaajien lukumäärään kilpapelaajat ovat selkeä vähemmistö.
Team: |CPPP|
15.06.2011 08:56
#19
Omasta mielestäni näin ei tule koskaan tapahtumaan, tai sitten kyseessä on jonkin sortin hyväntekeväisyyttä :D. Kilpapelaajat eivät tunnetusti vaihda peliään turhan usein, johtuen että haluavat hallita sen "oman" pelin. Pelitalot tavoittelevat liikeyrityksinä voittoa, peliä jota mahdollisesti pieni rajattu porukka pelaa kilpailumielessä 5 vuotta, ei ole taloudellisesti kovinkaan kannattava ratkaisu. Pieni porukka siinä mielessä, että suhteutettuna koko pelaajien lukumäärään kilpapelaajat ovat selkeä vähemmistö.
Mutta CoDithan sitten ovat tietyssä mielessä hyviä kilpapelejä, kun niissä mikään ei käytännössä muutu (paitsi BO:ssa tähtäys on jotenkin tahmeaa...), niin ne kilpapelaajat voivat muuttaa peliään yhden, eikä viiden vuoden välein.
15.06.2011 18:12
#20
Ennen vanhaan (cod 1-2, ehkä myös 4) pelit olivat PC:lle ensisijaisesti tehtyjä ja toimineet erittäin hyvin myös kilpapelaamis mielessä, lähes ilman mitään modaamisia.
Ei kuitenkaan pidä unohtaa mitä ns. only for PC pelit tarjoavat, mm. SC2, DotA ja pian julkaistava DotA 2 ovat (ja tulevat olemaan) loistavia pelejä, jotka on tehty nimenomaan eSportsia silmälläpitäen. Näissä peleissä koukuttaa taito eikä mikään muu.
Itse olen tällä hetkellä esports-henkisen fps pelaamisen kuopannut, moba-henkisiä pelejä pelaillessa ja Dota 2 odotellessa np PC pelaamisella menee hyvin.
<<12>>