Varsinkin näin e3-messujen aikaan eSports-skene kuohuu fanien, yhteisön jäsenten ja jopa casual-gamereiden mielipiteitä tulevaisuuden peleistä. Joidenkin mielestä tulevaisuus näyttää lupaavalta pelien kannalta, kun mitä mielenkiintoisinta proggista pukataan yleisön pieneen mieleen. Erikoista onkin, että ihmiset, jotka pelaavat hieman muita totisemmin ja pyrkivät olemaan parhaita, eivät jätä muille puheenvuoroa huudellessaan kuinka pelit jatkuvasti ovat enemmän pelaajaepäystävällisempiä ja muuttuvat rahanteoksi. Tai no, jos totta puhutaan, niin nämä henkilöt käyttävät ennemmin lauseita kuten: "V***u mitä kuraa, kaikki on nykyään rahastusta!" tai "Miksi nykyään ei tehdä vaikeita pelejä?". Jokaisella toki on mielipiteensä ja sitä tulee arvostaa, mutta mikä siinä on, että mielipiteet eroavat nykyään niin paljon toisistaan.
Suomessa eSports-skene on pyörinyt lähinnä vanhempien pelien ympärillä ja tämän takia niille onkin ilmestynyt omat puolueet. Esimerkkinä: Jos pelaat Counter-Strikea, melko suurella varmuudella haukut Call of Duty -pelaajia. Suurin ihmetys itselleni tulee aina, kun ircissä jutellaan jostain uudesta pelistä, joka voisi mahdollisesti olla uusi kilpailullinen peli. Näissä tapauksissa aivan liian usein tämä kyseinen peli lytätään maahan ilman minkäännäköistä ennakkotietoa. Kun Brinkiä ei oltu vielä edes julkaistu Suomessa, vaan pelikuvaa näki vain ulkomaisista streameista, herrasväki uskalsi jo arvostella peliä mm. seuraavin sanoin: "hidas, kömpelö, ei kilpailullinen, ei tiimipohjainen, tylsä". Kaikki tämä 15 minuutin streamin perusteella. Haluaisinkin tietää, mikä pistää suomalaiset pelaajat niin helposti puolustuskannalle, kun puhutaan uusista peleistä?
Ihan työnikin perusteella joudun olemaan melko puolueeton näissä kaikissa asioissa, mutta kyllä olen aina ollut sitä mieltä, että pelaajat ovat kollektiivi, eikä mikään hajanainen joukko tappelevia poliitikkoja. Ainut tapa, jolla voimme oikeastaan edes saada uusia kunnollisia eSports-pelejä on, että tuemme pelien tekijöitä kehittävällä kritiikillä, eikä bashaamisella. Oikeastaan yksikään peli ei tule ikinä olemaan valmis suureksi turnauspeliksi tai maailmanvalloittajaksi heti julkaisussa. Tämä on selvästi sellainen asia, minkä monet ihmiset ovat unohtaneet.
Me pelaajat olemme niin turvallisesti tukeutuneet vanhoihin hyviin peleihin, että unohdamme sen ajan, jolloin ne olivat täynnä bugeja ja tasapainottomuuksia. Useat näistä peleistä eivät olleet täysin valmiita muutaman ensimmäisen vuoden aikana, mutta kun aika on kullannut muistot, ihmiset olettavat uuden julkaistun pelin olevan täydellinen suoraan julkaisussa. Nämä "vanhat kunnon" pelit eivät olisi ikinä saavuttaneet sitä asemaa, missä ne nyt ovat, ilman pelaajien tukea ja kritiikkiä. Jos haluamme jostain pelistä uuden kilpailullisen pelin, meidän tulee antaa sille mahdollisuus ja tukea sitä parhaalla mahdollisella tavalla. Palaute ja kritiikki edistävät tätä maailmaa kaikissa asioissa. Tietenkään emme sille mitään mahda, jos pelintekijät eivät päivitä peliä tai eivät luota yhteisön sanaan, mutta silloin sen voi sivuttaa ja odottaa uutta tulokasta. Montakohan turnauspeliä olisi olemassa, jos olisimme antaneet kaikille peleille mahdollisuuden kehittyä ennen sen dissaamista.
Emme voi olettaa jokaisen pelin ja pelinkehittäjän tavoittelevan eSports-asemaa ja tällaiset on yleensä erittäin helppo tunnistaa. Nykymaailmassa kaikki pelit kehittyvät enemmän tai vähemmän Internetin puolelle ja sen takia ihmisille on tullut oletuksena mieleen, että jos pelissä on moninpeli, sen täytyy olla luotu toimimaan täysin balanssissa kilpailullisesti. Näin asiat eivät todellakaan ole. Useimmiten tarkoituksena on vain viihdyttää pelaajia ja nykyään siihen sarjaan kuuluu myös moninpelejä. Alun perinkin pelaaminen aloitetaan sen viihdyttävyyden ansiosta. Minkä ihmeen takia niin monet ihmiset eivät osaa enää erottaa viihdykettä potentiaalisesta kilpapelistä.
Tulevaisuus näyttää eSportsin kannalta erittäinkin valoisalta ja sitä se aivan varmasti tulee olemaan myös Suomessa. Toivon skenen kannalta, että ihmiset tulisivat paljon avoimemmiksi uusien pelien suhteen. Alan kehitystä ei voi pysäyttää siinä liikkuvien suurien rahamäärien vuoksi, mutta suuntaa on mahdollista hallita. eSports on kasvava laji ja sen kasvua voi ruokkia henkilökohtaisilla teoilla. Pyydänkin, että seuraavan kerran kun näette eSports-skeneen mukaan pyrkivän pelin, älkää bashatko sitä heti lyttyyn. Ottakaa se vastaan positiivisin mielin ja antakaa pelintekijöille palautetta jatkokehityksen kannalta.
Ville Virta
Kirjoittaja on Suomen elektronisen urheilun liiton toiminnanjohtaja
Tuntuu kuin pelimaailma olisi yhtäkkiä jakautunut kahtia: casual-gamerit ja pro-gamerit. Missä vaiheessa pelien ystävät alkoivat pyllistää toisilleen? Ei kovinkaan kauan sitten oli vielä aika, jolloin olimme iloisia, kun julkaistiin hyvä peli ja tyydyimme saamaamme tuotteeseen. Oli peli sitten tarkoituksella kilpailukykyinen tai ei, keksimme aina tavan haastaa itsemme ja toisemme näissä peleissä, vaikka ne eivät tämän ajan mittapuun mukaan eSports-pelejä olleetkaan. Tietenkin kun eSports standardisoituu, pelaajien pitääkin miettiä asioita, kuten "Mikä tekee hyvän eSports pelin" ja "Miten tätä voisi kehittää". Itse ihmettelen, minkä takia pelaajat rupeavat kynimään toisiaan, kun joku peli ei miellytä. Uskon, että varsinkin tulevaisuudessa eSports tulee olemaan tärkeä osa Suomen ja ehkä koko maailman urheilukulttuuria ja juuri tämän takia meidän tulisi puhaltaa yhteen hiileen. |
Suomessa eSports-skene on pyörinyt lähinnä vanhempien pelien ympärillä ja tämän takia niille onkin ilmestynyt omat puolueet. Esimerkkinä: Jos pelaat Counter-Strikea, melko suurella varmuudella haukut Call of Duty -pelaajia. Suurin ihmetys itselleni tulee aina, kun ircissä jutellaan jostain uudesta pelistä, joka voisi mahdollisesti olla uusi kilpailullinen peli. Näissä tapauksissa aivan liian usein tämä kyseinen peli lytätään maahan ilman minkäännäköistä ennakkotietoa. Kun Brinkiä ei oltu vielä edes julkaistu Suomessa, vaan pelikuvaa näki vain ulkomaisista streameista, herrasväki uskalsi jo arvostella peliä mm. seuraavin sanoin: "hidas, kömpelö, ei kilpailullinen, ei tiimipohjainen, tylsä". Kaikki tämä 15 minuutin streamin perusteella. Haluaisinkin tietää, mikä pistää suomalaiset pelaajat niin helposti puolustuskannalle, kun puhutaan uusista peleistä?
Ihan työnikin perusteella joudun olemaan melko puolueeton näissä kaikissa asioissa, mutta kyllä olen aina ollut sitä mieltä, että pelaajat ovat kollektiivi, eikä mikään hajanainen joukko tappelevia poliitikkoja. Ainut tapa, jolla voimme oikeastaan edes saada uusia kunnollisia eSports-pelejä on, että tuemme pelien tekijöitä kehittävällä kritiikillä, eikä bashaamisella. Oikeastaan yksikään peli ei tule ikinä olemaan valmis suureksi turnauspeliksi tai maailmanvalloittajaksi heti julkaisussa. Tämä on selvästi sellainen asia, minkä monet ihmiset ovat unohtaneet.
Me pelaajat olemme niin turvallisesti tukeutuneet vanhoihin hyviin peleihin, että unohdamme sen ajan, jolloin ne olivat täynnä bugeja ja tasapainottomuuksia. Useat näistä peleistä eivät olleet täysin valmiita muutaman ensimmäisen vuoden aikana, mutta kun aika on kullannut muistot, ihmiset olettavat uuden julkaistun pelin olevan täydellinen suoraan julkaisussa. Nämä "vanhat kunnon" pelit eivät olisi ikinä saavuttaneet sitä asemaa, missä ne nyt ovat, ilman pelaajien tukea ja kritiikkiä. Jos haluamme jostain pelistä uuden kilpailullisen pelin, meidän tulee antaa sille mahdollisuus ja tukea sitä parhaalla mahdollisella tavalla. Palaute ja kritiikki edistävät tätä maailmaa kaikissa asioissa. Tietenkään emme sille mitään mahda, jos pelintekijät eivät päivitä peliä tai eivät luota yhteisön sanaan, mutta silloin sen voi sivuttaa ja odottaa uutta tulokasta. Montakohan turnauspeliä olisi olemassa, jos olisimme antaneet kaikille peleille mahdollisuuden kehittyä ennen sen dissaamista.
Emme voi olettaa jokaisen pelin ja pelinkehittäjän tavoittelevan eSports-asemaa ja tällaiset on yleensä erittäin helppo tunnistaa. Nykymaailmassa kaikki pelit kehittyvät enemmän tai vähemmän Internetin puolelle ja sen takia ihmisille on tullut oletuksena mieleen, että jos pelissä on moninpeli, sen täytyy olla luotu toimimaan täysin balanssissa kilpailullisesti. Näin asiat eivät todellakaan ole. Useimmiten tarkoituksena on vain viihdyttää pelaajia ja nykyään siihen sarjaan kuuluu myös moninpelejä. Alun perinkin pelaaminen aloitetaan sen viihdyttävyyden ansiosta. Minkä ihmeen takia niin monet ihmiset eivät osaa enää erottaa viihdykettä potentiaalisesta kilpapelistä.
Tulevaisuus näyttää eSportsin kannalta erittäinkin valoisalta ja sitä se aivan varmasti tulee olemaan myös Suomessa. Toivon skenen kannalta, että ihmiset tulisivat paljon avoimemmiksi uusien pelien suhteen. Alan kehitystä ei voi pysäyttää siinä liikkuvien suurien rahamäärien vuoksi, mutta suuntaa on mahdollista hallita. eSports on kasvava laji ja sen kasvua voi ruokkia henkilökohtaisilla teoilla. Pyydänkin, että seuraavan kerran kun näette eSports-skeneen mukaan pyrkivän pelin, älkää bashatko sitä heti lyttyyn. Ottakaa se vastaan positiivisin mielin ja antakaa pelintekijöille palautetta jatkokehityksen kannalta.
Ville Virta
Kirjoittaja on Suomen elektronisen urheilun liiton toiminnanjohtaja
MAINOS
MAINOS
<<12>>
15.06.2011 19:03
#21
Totta, urheilu- ja tappelupelit on tarkoitettu konsolille.
"Pro" ja oikeasti pro pelaajat lyttäävät kaiken maahan ensi silmäyksellä, jos ei, ne testaa sitä ja lyttään sen maahan koska se ei ole prikulleen samanlainen kuin CS 1.6 tai COD 4 tai jokin muu!
Ihmisten asenne pitäisi muuttaa ja pelin tekijöiden raha-ahneus pitäis muuttaa, varsinkin activion niin että ne yrittää tehdä peliä joista ihmiset pitää, ei liian helppoa tai surkeeta uudellen teosta edellisestä osasta ilman kunnon eSport sceneä vaan hyvän sopivan kaikille jopa pro pelaajille. Sillä tienais rahaa.
Team: calibre
31.07.2011 03:14
#22
<<12>>